El Jutjat d'Instrucció número 1 de Ripoll ha deixat en llibertat provisional l'home de 27 anys, nacionalitat espanyola i veí de la ciutat, que dimarts passat es va veure involucrat en l'accident mortal amb una moto a l'N-260 al seu pas per Ribes de Freser (Ripollès). Va passar poc després de les 4 de la tarda, al punt quilomètric 125. El cotxe que conduïa l'home va xocar frontalment amb una moto en un revolt i el motorista va morir.

El conductor, que va prestar declaració davant del jutge, va donar positiu al test de drogues. Tant ell com l'acompanyant amb el que anava van patir ferides lleus. Els mossos el van detenir el mateix dimarts i ahir va passar a disposició judicial. La causa està oberta per un delicte d'homicidi imprudent i s'investiguen les causes que haurien provocat l'accident. En no sol·licitar el fiscal presó preventiva, el detingut va sortir en llibertat provisional, a l'espera que el jutjat el torni a citar més endavant.

Davant la proliferació d'accidents de trànsit des de l'inici de la primavera i fins a finals d'aquest mes els Mossos d'Esquadra mantenen un operatiu específic, consistent en controls més intensos als conductors de vehicles de dues rodes (Premot). Es tracta d'inspeccions en les quals els agents recomanen als motoristes bones pràctiques en la conducció: per exemple, els desaconsellen conduir en xancletes i els expliquen la conveniència de dur guants.

En aquest context, el cap de l'Àrea Regional de Trànsit dels Mossos a Girona, l'inspector Pedro Castejón, descrivia, en declaracions a Diari de Girona, el perfil del motorista víctima d'accident de trànsit, elaborat a partir de les dades acumulades per la policia catalana des de l'any 2013. El retrat descriu un conductor de nacionalitat espanyola, d'entre 60 i 69 anys d'edat i que es desplaça per oci i que en la majoria dels casos es converteix en el conductor que acaba provocant el sinistre (en el cas de l'accident de Ribes de Freser la investigació es manté oberta).

Són accidents que es desencadenen entre setmana, entre les onze i la una del migdia: sobretot sortides de via en carreteres secundàries provocades, en la majoria dels casos, per circular a una velocitat excessiva que acaba amb una distracció. En el cas dels sinistres amb motoristes que acaben patint ferides de gravetat, el perfil del conductor varia: tot i que majoritàriament les víctimes continuen essent persones amb la nacionalitat espanyola, l'edat és inferior, d'entre 40 i 49 anys. Acostumen a ser els causants de l'accident, que acostuma a passar en cap de setmana, sobretot els diumenges, entre les dotze del migdia i les set del vespre.

Es tracta d'accidents -sortides de via, principalment- que es registren molt majoritàriament en carreteres secundàries. La collada de Toses, a Ribes de Freser; la carretera de Tossa de Mar, que connecta Lloret i Sant Feliu de Guíxols i la de Sant Hilari Sacalm a Arbúcies són les vies més vigilades.