Els motoristes són un col·lectiu molt sensible perquè tenen molt risc en cas de patir un accident de trànsit. I és que el conductor es converteix en el propi xassís del vehicle de dues rodes i, per tant, si acaba caient o bé impactant contra un altre vehicle, moltes vegades en pateix les conseqüències.

En els últims vuit anys, 39 persones han perdut la vida mentre anaven en motocicleta per les carreteres -vies interurbanes- de la demarcació de Girona.

Segons les dades facilitades pel Servei Català de Trànsit aquesta setmana, aquest col·lectiu ha estat fortament castigat en aquesta província, ja que se situa en la segona pel que fa a motoristes finats entre els anys 2010 i 2017 -fins a 26 de juliol-. El primer lloc del rànquing és per a la demarcació de Barcelona amb el doble de víctimes mortals que la de Girona, amb vuitanta en aquests vuit anys.

Cal destacar que la demarcació de Girona, el màxim històric (de 2010 a 2017) era de set víctimes mortals d'aquest col·lectiu registrades durant tot l'any 2013. Aquesta xifra ara ja es troba igualada amb set motoristes morts aquest any. Lamentablement, tot fa pensar que podria incrementar-se ja que tot just som a l'equador de l'any.

L'últim sinistre mortal a les comarques de Girona amb un motorista implicat va tenir lloc el 18 de juliol a l'N-260, a la collada de Toses, a Ribes de Freser. Un motorista de 57 anys, Enric Arcos, veí de Llavaneras, va perdre la vida en un xoc frontal amb un cotxe. En aquest cas, el conductor del turisme anava sota els efectes de les drogues i per això va acabar detinguts pels Mossos d'Esquadra. El dia del seu pas a disposició judicial, en no sol·licitar el fiscal presó preventiva, el detingut va sortir en llibertat provisional, a l'espera que el jutjat el torni a citar més endavant.

El col·lectiu de motoristes es troba ara mateix al centre de totes les mirades pel que fa al Departament d'Interior i en concret, del Servei Català de Trànsit (SCT). El motiu és l'augment de la mortalitat en aquest col·lectiu.

Les dades de tot Catalunya mostren que durant els darrers vuit anys han mort fins a 173 motoristes. I que l'any amb més víctimes està essent aquest amb 28.

Això està fent replantejar i analitzar el perquè d'aquest increment de la mortaliat. Per aquest motiu, Trànsit ha elaborat un estudi per analitzar cas per cas els accidents mortals de motoristes d'aquest any.

Del que s'extreu d'entrada és com va assegurar aquest dimarts la directora del Servei Català de Trànsit, Eugenia Domènech que «en el 36% dels 28 accidents mortals de motocicletes, s'ha produït per maniobra de la motocicleta en solitari». I a més que «en 19 dels 28 accidents el causant ha estat el motorista, i la velocitat inadequada hi ha tingut un paper clau en 11 d'aquests 19 casos».

També s'observa una certa acumulació d'accidents mortals als revolts. No es tracta dels revolts més tancats sinó dels més suaus en els quals el motorista no executa o no interpreta bé el traçat.

Per aquest motiu des del Servei Català de Trànsit es va destacar que es proposarà estudiar i senyalitzar el revolts on s'ha detectat un índex més alt de sinistralitat entre els motoristes. I la directora del SCT també va afegir que es vol ampliar la formació teòrica i pràctica dels motoristes. Cal destacar que tot hi estar augmentant els motoristes morts a carretera, s'estan reduint els ferits greus.