En un divendres laborable qualsevol passen 131 trens per Girona. Ahir, però, era dia de vaga i per la capital de província hi van passar només 51 combois de rodalies i llarga distància.

Malgrat que l'empresa va garantir un 66% dels serveis mínims les afectacions van ser especialment significatives per als usuaris que havien d'agafar els trens del migdia o a última hora del dia. «Una vegada més som els usuaris els afectats. Comprenc el dret a la vaga dels treballadors, el que no entenc és que l'única solució que ens quedi sigui la d'agafar el següent tren, i en cas que no sigui vàlid per l'horari, haver de pagar un altre bitllet», va lamentar Tamara Montoro a les xarxes socials de l'empresa.

Tot i així, les alteracions d'horari van ser diferents segons la modalitat dels combois. Pel que fa a rodalia i regionals, es van garantir un 66% de serveis mínims a les hores punta, és a dir, entre les franges compreses entre les 6 i 9 i mitja del matí, i entre les 5 i 8 i mitja de la tarda. Unes xifres menys elevades es van detectar durant la resta del dia, on només va passar un de cada dos trens.Pel que fa als trens de Llarga Distància Convencional i Alta Velocitat (AVE), la xifra va ser una mica més elevada i es va garantir el servei del 77% durant tot el dia.

Condicions laboral

Els convocants de la vaga, el sindicat minoritari a Renfe de la CGT, va reclamar ahir una millora en la qualitat dels llocs de treball, frenar les contínues externalitzacions de càrregues de treball i recuperar el poder adquisitiu perdut en els darrers anys de crisi. Altres de les reivindicacions del sindicat van ser «el desmantellament del ferrocarril públic» així com «la destrucció d'ocupació en el sector ferroviari». La vaga va tenir una duració d'un dia, que va perllongar-se des de les 12 de la nit del dijous fins a les 11 de la nit del divendres. Per part del mateix sindicat, no hi ha previsions de noves convocatòries.

Renfe i Adif també van anunciar que usuaris que havien adquirit bitllets amb antelació i es van veure afectats tenien dret demanar un canvi o un reemborsament. Una declaració que va ser criticada per alguns usuaris a les xarxes socials, que van recordar ocasions passades on no se'ls havien tornat els diners. «Jo encara estic esperant que em torni els diners dels endarreriments de la vaga de l'estiu passat" va recordar Pili Higueras.

Altres usuaris van mostrar també les seves queixes a les xarxes socials de l'empresa. «Jo he pujat al tren i no he vist cap cartell que posés que hi havia vaga, fins que he estat a dins perquè a les màquines no posa res. Un cop fora, m'he dirigit a la senyora perquè em tornés els diners i no me'ls ha volgut tornar. Us emporteu els meus diners!» es queixava Meritxell Luna.

També hi va haver opinions contràries, com les de'n Luke i la Natalie, dos turistes anglesos que arribaven des de Figueres. «Ja ens van advertir de quins dies hi hauria la vaga, per tant, no ens ha afectat».

Afectacions

El seguiment de la vaga va ser l'1,1% durant el torn de matí, segons Renfe, mentre que la CGT el va xifrar en el 70% en el torn de nit. L'empresa va anunciar que dels 9.141 treballadors, només 102 van secundar la protesta. Per la seva banda, el sindicat va presentar unes xifres més elevades precisant, però, que com que s'havien de garantir serveis mínims va tenir en compte només aquells que podien fer vaga. La CGT també es va queixar pel fet que els serveis mínims fossin «gairebé del 100%».

Segons va informar Renfe, la jornada d'ahir va afectar a més de 20.000 viatgers d'AVE, Llarga i Mitjana Distància. En total, van deixar de circular 2.100 trens de rodalia i mitja distància i 75 trens d'AVE i Llarga Distància. Unes interferències que tal com va confirmar l'empresa es van dur a terme amb el compliment dels serveis mínims i sense enregistrar més incidències.

A ltres combois que també es van veure afectats van ser els trens de mercaderies. A causa de la vaga, aquest servei es va haver de reduir significativament més que el primer i només van acabar circulant un 20% dels que ho acostumen a fer habitualment.