L'últim cap de setmana de juny va haver-hi pluges i, a Vilademuls, un bon ensurt: el talús aixecat per les constructores que executen l'ampliació de la capacitat de la carretera N-II en el tram comprès entre els restaurants Sausa i Can Maret, va cedir i, a la base, a tocar de la via, es va obrir un esvoranc d'un metre i mig de profunditat i d'uns 300 de longitud. Transcorregut un mes, la paret presenta un aspecte completament diferent: el Ministeri de Foment, responsable de l'actuació, ha reomplert amb tones i tones de sorra l'esvoranc, de manera que el voral de la carretera presenta un aspecte completament diferent i ara s'hi aixeca una paret d'uns tres metres d'alçària paral·lela a la calçada. El forat, que amenaçava l'estabilitat i la seguretat de la carretera, sembla que ja és història.

Obres aturades

L'ensurt de finals de juny va ser de tals dimensions que l'Estat, que inverteix 16,8 milions d'euros en el projecte, es va veure obligat a paral·litzar els treballs en aquest segment de la via una vegada més. El problema «greu», assenyalven fonts vinculades al projecte, no es trobava a la part alta de l'enorme paret de sorra -principalment argila- sinó a la base, a tocar de l'asfalt. L'esvoranc va obligar als operaris de l'Unió Temporal d'Empreses formada per les companyies MJ Grúas i Vías Construcciones, a fer una intervenció d'urgència amb l'ajuda d'una màquina retroexcavadora. Durant dies van concentrar tots els esforços en tapar el forat d'aproximadament un metre i mig de fondària.

El corriment de terres al talús va ser prou important com perquè en el seu moment les constructores activessin dos operatius, un a Vilademuls, a tocar de la sortida del peatge de l'AP-7, i l'altre a Orriols, que haurien intervingut amb rapidesa en cas que hagués calgut tallar la carretera al trànsit, una opció que segons va poder saber aquest diari es va valorar però que finalment va quedar descartada, després, això sí, que geòlegs i tècnics del Ministeri de Foment haguessin estat inspeccionant l'esvoranc sobre el terreny apostessin per intervenir d'urgència i tapar la rasa.

«En un talús, el punt crític sempre és el peu», explicava a Diari de Girona un geòleg expert en obra civil (27/6/2017). «És la part que suporta tota la pressió» i, com va passar en aquest tram d'N-II, si la paret «pateix» el problema principal es trasllada a la part més inferior. Tot i els pilotatges -injeccions d'alta densitat de ciment a molt profunditat- el talús de Vilademuls «és inestable», perquè «podria presentar un problema d'hidrodinàmica», apunta el mateix geòleg; és a dir, la intervenció de les màquines i de l'home en el terreny hauria modificat el fluxes subterranis, que podrien ser els causants dels continus corriments de terres.

«Actuació concreta»

Fonts del Ministeri de Foment i de la Subdelegació del Govern a Girona van explicar en el seu moment que s'estava duent a terme «una actuació concreta per estabilitzar el despreniment», sense precisar quina, però; afegien, per altra banda, que el nou imprevist no paral·litzaria els treballs de desdoblament de la carretera nacional, ja que en tot moment hi havia l'opció de traslladar els treballs a altres punts de la via, mentre a Vilademuls s'assegurava el tram afectat pel forat.

Fonts vinculades al projecte, però, advertien d'un hipotètica paral·lització de les actuacions en aquest segment i parlaven de fins a «sis mesos més» d'aturades. De fet, les obres ja van quedar paral·litzades fa una mica més de mig any quan, a principis del mes de gener, un altre corriment de terres va encendre totes les alarmes. En aquella ocasió es va haver de modificar fins i tot el traçat de la línia elèctrica que discorre paral·lela a la carretera, ja que una de les torres va ser parcialment engolida pel terreny. Això no obstant, per assegurar de manera definitiva l'inestable talús que han anat perfilant les constructores adjudicatàries de l'ampliació de la carretera N-II caldria «rebaixar considerablement la muntanya»; i això comportaria expropiar el petit bosc que hi ha al cim, «desforestar-lo i aplanar-lo», explicaven fonts vinculades a l'obra. Unes actuacions que encaririen els treballs «de quatre a cinc milions d'euros», segons els càlculs fets per la mateixa font.

El projecte de pressupostos generals de l'Estat (PGE) per aquest 2017 preveu destinar 130,62 milions d'euros en inversions a les comarques gironines, el doble que l'any passat, quan va ser de 64,57 milions d'euros. En xifres generals, és la tercera vegada que els pressupostos s'incrementen a la demarcació, ara bé, la major part d'aquestes inversions van dedicades a partides que no concreten res, ni a quines actuacions van o a quins projectes es destinen. Un any més, el Ministeri de Foment concentra bona part del gruix de les inversions i, de nou, a les eternes obres de l'N-II que apareixen sense massa novetats i amb la previsió d'allargar els treballs en els pròxims anys.

El 30% de la inversió de l'Estat

En concret, un 30% de totes les inversions que l'Estat preveu a les comarques gironines van a parar a l'N-II, i la gran majoria van a parar dos trams que ja estan en obres (Sils-Maçanet i Medinyà-Orriols) mentre que els trams de l'Alt Empordà tornen a ser els grans oblidats amb partides destinades només al manteniment o projectes.

Es destinaran 39,3 milions d'euros a l'N-II, 29,5 milions dels quals als dos trams ja en obres. El primer, Maçanet-Sils, al qual l'Estat destina 19 milions d'euros. Ara bé, amb aquests diners no s'acabarà d'enllestir, ja que Foment preveu destinar-hi 8 milions el 2018 i 2,1 el 2019. I tot, per un tram de 4,7 quilòmetres. El segon tram és el de Medinyà-Orriols, de 3,4 km, on s'invertiran 10,55 milions. El 2018 la previsió és d'invertir-hi fins a 1,18 milions.