La nit passada van començar els talls nocturns de circulació al tram d'1,8 quilòmetres de la N-141e -coneguda com la «carretera de la Vergonya- entre Montfullà i Bescanó, en el tram de la Pilastra. Davant la petició de diverses indústries del Gironès i de la Selva la interrupció del trànsit durarà una hora menys del previst i la carretera quedarà tancada mitja hora més tard a la nit, a les 22:30 hores, i oberta mitja hora abans a la matinada, a les 5:30. De retruc, però, els canvis aplicats en la planificació per part Departament de Territori i Sostenibilitat, que executa l'obra, dilataran els talls en el temps: si incialment la Generalitat comptava que les afectacions en el trànsit es produirien «durant dos mesos», ara ja parla «d'un mínim de tres».

Orografia complexa

La complexa orografia del sector de la Pilastra obliga les empreses constructores a executar «un seguit de tasques d'excavació i de desmunts» que provocaran una afectació directa a la circulació de vehicles; d'aquí els talls nocturns d'una via per on diàriament passen de 8.500 a 13.500 vehicles. Les restriccions, informava l'Ajuntament de Bescanó en una circular signada per l'alcalde, Pere Lluís Garcia, el juliol passat, no afectaran la circulació del servei «d'ambulàncies, bombers o emergències». De la seva banda, la Generalitat adverteix que a banda dels talls nocturns planificats a partir del 18 de setembre i fins, com a mínim, mitjans de desembre, «els treballs podran requerir altres restriccions a la zona d'obres, que en aquest cas «no suposaran el tall total de la carretera. En aquest context, el consistori ha creat una Comissió de Seguiment del projecte, integrada per tècnics de la constructora i de l'Ajuntament, membres de l'equip de Govern -alcalde inclòs- i de l'oposició i representants de Protecció Civil. La Comissió ha mantingut «reunions periòdiques» per tal de «tenir coneixement de primera mà de l'estat de les obres».

No exempt de polèmica, la millora de la «carretera de la Vergonya» constitueix un projecte llargament reivindicat. El 2014 ja s'hi va practicar una intervenció que, amb un pressupost d'1,4 milions d'euros, va servir per millorar el traçat d'algun revolt i fer més segurs alguns encreuaments.

Traçat més segur

Les màquines van entrar al tram de la Pilastra a mitjans del mes de març passat, amb noranta dies de retard sobre el calendari previst. Les obres se centren a eixamplar la calçada -que ara té entre 6 i 6,5 metres i que en passarà a tenir nou; a habilitar una «franja central zebrada» que servirà per reforçar «la separació de sentits» i a construir «cunetes formigonades».

Amb el nou traçat quedarà modificat el revolt de la Pilastra -un dels punts negres de la via-, mesura encaminada a «afavorir una conducció més segura i còmoda», precisa el Govern. La previsió és que l'obra, que té un pressupost de 3,5 milions d'euros, estigui acabada la primavera vinent.