«Pel mes de febrer un dia dolent i els altres també», dita popular que resumeix amb exactitud el que va passar aquell mes de l'any passat a l'aeroport de Girona, segons confirmen les estadístiques de l'operador Aena.

Mai, en els últims dotze anys, havien passat tan pocs usuaris per la terminal de Vilobí d'Onyar un febrer: 39.550, en xifres absolutes, un -23,5% de decrement en termes relatius respecte al mateix mes de 2016; guarismes molt pobres que han contribuït a impedir que l'aeròdrom arribés a la xifra psicològica de 2 milions de passatgers al tancament de l'exercici passat. Va apropar-s'hi, amb 1.946.816 passatgers, dada que representa un increment del 17% de trànsit respecte el 2016.

Quarta pista?

Les dades de l'any passat confirmen que el de Vilobí és un aeroport eminentment turístic que registra una activitat notable els mesos d'abril i octubre, que decau enormement a l'hivern. Un estudi elaborat per l'Associació per a la Promoció i Desenvolupament de les Comarques Gironines (AGI) confirma aquest extrem. Segons l'estudi, la immensa majoria dels viatgers arriben a Girona atrets pel sol i les platges de la Costa Brava (amb l'excepció de la capital, destí que té en el Barri Vell, la cultura i la gastronomia tres atractius diferenciats).

Això no obstant, apunten fonts de l'AGI, hi ha dos factors que conviden a l'optimisme sobre el futur de l'aeroport en el mitjà termini: l'arribada de noves companyies que compensin la menor activitat de Ryanair -a partir del 2010, quan la firma irlandesa va començar a operar al Prat, Girona va acusar una pronunciada pèrdua d'usuaris- i el paper que pot jugar Vilobí com a quarta pista de l'aeroport barceloní, al límit de la saturació (l'any passat va superar la xifra històrica de 47 milions i va registrar un creixement del 7,1% en nombre de viatgers).

Més d'hora que tard Girona creixerà a costa de Barcelona. Vilobí, en aquest context, està molt més ben situat que Reus, que té unes instal·lacions menys preparades, per fer de quarta pista.