En menys de quatre anys, 1.000 quilòmetres d'autopista de peatge de competència estatal, entre les quals l'AP-7 a Girona, acabaran la seva concessió -que fa dècades que duren- i tornaran a l'Estat. Dimarts, el Congrés va viure el gran debat sobre el model de concessions i una cosa va quedar clara, no hi haurà pròrrogues, però a la vegada es manté la incògnita: qui les gestionarà? Aquí, els partits es van mostrar del tot dividits, entre ells el PPperò sense aclarir si pensen tornar a licitar-les en millors condicions o deixar-les sota gestió pública (l'Estat assumint el manteniment i sense peatges o bé pagant a una empresa per fer-ho).

El debat es produïa arran d'una proposició no de llei (no vinculant) presentada per Units Podem i aprovada amb els vots del PSOE, ERC, PNB, PDeCAT i Compromís i l'abstenció del PP i Cs on s'instava el Govern a no ampliar les concessions que caduquen i que la seva explotació es faci «de manera directa des del sector públic». Són l'AP-7 d'Alacant a Tarragona (que caduquen a finals del 2019) i de Tarragona a la Jonquera (acaba el 31 d'agost del 2021) a més de l'AP-2 Saragossa-Mediterrani, l'AP-4 Sevilla-Cadis, l'AP-1 Burgos-Armiñán i l'AP-6 Vilialba-Adanero.

El PP no compartia el to del text i recordava que «el 80% de les vies d'alta capacitat» són de franc però afirmaven que el Govern de Rajoy.

Des del PSOE van ser més clars i aposten per no prorrogar les concessions, no tornar a licitar-les i que siguin gratuïtes, una postura que s'acosta a la d'Units Podem (gestió total de l'Estat però deixant per endavant un debat del model de finançament) però oposada a la de Cs, partidaris de la gestió públic-privada i de fer adjudicacions «si són necessàries» després dels estudis tècnics, tot i que sense especificar el sistema de pagament.

Des de Catalunya, el PDeCAT vol que la gestió sigui pública però admetien que en algunes vies no han de ser necessàriament gratis i aposten pel sistema de vinyeta perquè l'Estat recapti pel manteniment i millores d'aquestes vies.

Des d'ERC, Teresa Jordà, posava d'exemple que el 2014 les autopistes de peatge van recaptar 1.722 milions d'euros, dels quals 967 (56%), a Catalunya. En molts casos autopistes amortitzades i que engreixen les arques de les empreses. Així, vol superar un model «esgotat» i avançar cap a un sistema de peatges gestionat per l'Estat que sigui «homogeni, harmònic i sostenible» i va presentar una esmena (acceptada) per congelar les tarifes fins a acabar la concessió.