El sector del transport de mercaderies per carretera de Catalunya ha exigit a l'administració la creació d'un protocol bàsic, obligatori i previ a l'adopció de mesures restrictives com les preses en el passat temporal de neu. En un comunicat emès ahir, la Confederació Empresarial de Transport per Carretera de Catalunya (CETCAT) i la Coordinadora d'Organitzacions de Transportistes de Catalunya (COT), van voler mostrar a l'opinió pública «el descontentament del sector per la mesura adoptada els dies 27 i 28 de febrer de 2018 en restringir per totes les vies de Catalunya la circulació dels vehicles de més de 7.500 quilograms per causa del temporal».

Davant les restriccions, inèdites a Catalunya, van «exigir» a l'administració «la creació d'un protocol bàsic, obligatori i previ a l'adopció de mesures d'aquesta índole i abast» en el que participi «el transport de mercaderies per carretera, els carregadors i tots aquells serveis bàsics i fonamentals». L'objectiu és «preveure les conseqüències socials i econòmiques de l'adopció d'aquestes mesures, amb el benentès que deu prevaldre l'interès comú, evitant causar danys a un sector concret de l'economia productiva».

La CETCAT i la COT estan fent «un estudi amb les empreses afiliades de les pèrdues econòmiques produïdes amb motiu de les restriccions» per «demanar les responsabilitats que corresponguin a l'administració, tant polítiques com econòmiques».

En el comunicat, recorden que les restriccions van ser «totalment desproporcionades», ja que «en molts indrets del nostre país el temporal no va afectar fins passades moltes hores de l'inici de la restricció, impedint sense cap causa el desenvolupament normal de la nostra activitat, que no hem d'oblidar és transportar mercaderies per als nostres clients. Mercaderies que en moltes ocasions són de primera necessitat i, d'altres, bàsiques pel funcionament de diferents sectors de l'activitat industrial, comercial, etc.».

També van recordar que es va prendre la decisió «sense avisar al sector més afectat», «les empreses transportistes, privant-les d'organitzar els seus tràfics, i a vegades, sense que els vehicles poguessin tornar a les seves bases, estan molt a prop de les mateixes i amb un estat de les vies més que correcte, al no haver-se produït encara cap incidència meteorològica, provocant que els conductors professionals quedessin atrapats als seus vehicles», van afegir.

Finalment, van afegir que «els vehicles pesats no són els culpables dels problemes del trànsit, ni dels accidents, però s'està criminalitzant al sector del transport de mercaderies per carretera, sense cap motiu, fent-lo responsable de les retencions, de la seguretat a les vies i de tots aquells problemes derivats de tenir unes infraestructures inapropiades, insuficients i amb manca de les mínimes mesures de prevenció i seguretat».