La quarta edició del Premi d'Articles Periodístics, convocat per la Fundació Pallach i l'Ajuntament de Palafrugell, ha premiat un reportatge sobre assetjament escolar escrit per la periodista de Diari de Girona Pili Turon. El reportatge explicava la implantació del bullying en el dia a dia dels centres educatius, n'analitzava la situació a les comarques gironines i exposava les mesures activades pel Departament d'Ensenyament i altres organismes per tal de combatre el problema. El treball, que es va publicar l'any passat, també aportava el punt de vista d'un psicòleg especialista en el tema.

El lliurament del guardó es va emmarcar en la convocatòria dels Premis d'Educació Josep Pallach que, a més de distingir articles periodístics, també reconeix les millors experiències educatives -no només dels centres gironins, sinó d'arreu de Catalunya- i les millors narracions curtes sobre solidaritat i valors escrites per alumnes d'ESO, Batxillerat i cicles formatius. Totes les modalitats de concurs tenen l'aixopluc de la fundació que porta el nom del pedagog i polític figuerenc Josep Pallach (1920-1977), amb els consistoris de Palafrugell, Figueres i Begur, respectivament; i el suport del Servei Educatiu de l'Alt Empordà.

«Rumb al Canigó (guiem junts el nostre futur)» ha estat l'experiència educativa premiada enguany, una inicativa que docents del cicle formatiu de Conducció d'Activitats Físiques i Esportives en el Medi Natural, de l'institut Illa de Rodes de Roses, han desenvolupat durant 10 anys. L'equip està format per Xavier Vilella, Roger Pujol, Rubén Lamas Falgueras, Antoni Muné Cobacho, Eva García Rosa i Xavier Cassorán Solano.

En l'acte d'entrega dels Premis d'Educació Josep Pallach d'ahir hi van participar el president de la Fundació, Josep Maria Soler; la vicerectora de Territori i Compromís social de la Universitat de Girona, Sílvia Llach; l'alcalde de Begur, Joan Loureiro; l'alcadessa de Figueres, Marta Felip; i el regidor d'Educació de l'Ajuntament de Palafrugell, Albert Tané. Aquest últim, en referència a l'article premiat de Diari de Girona, «El bullying s'instal·la als centres educatius», va valorar positivament que es tracti «un problema que s'ha començat a atacar fa poc». La seva autora, que va agrair al premi que «posi en valor la feina periodística», va explicar que el seu propòsit era «mostrar una realitat que s'ha de canviar i ajudar a prendre consciència que la societat ha de rebutjar tot tipus de violència».

El pensament crític de Pallach

Abans de donar a conèixer els guanyadors, Soler va agrupar la varietat temàtica dels treballs presentants a concurs en tres grups temàtics: processos d'aprenentatge, la diversitat «per l'enriquiment de les visions inclusives» -tot apuntant que aquestes dues «tenen moltes similituds amb el pensament crític de Josep Pallach- i «qüestions d'actualitat del segle XXI», entre les quals va esmentar l'assetjament, la dislèxia o la robòtica. En aquest últim àmbit s'emmarca, precisament, el projecte «Aprenentatge actiu a través de la programació i la robòtica» de l'escola Carrilet, de Palafrugell, que va merèixer una menció.