La Comissió d'Ordenació del Territori del Consell de Cambres de Catalunya reclama que el futur servei ferroviari d'alta velocitat a baix cost EVA, que Renfe preveu posar en marxa el 2019, també efectuï parades a Lleida i Girona, a més de les ja previstes al Prat de Llobregat i al Camp de Tarragona.

Des de les cambres de comerç ahir van manifestar que veuen amb bons ulls la liberalització del transport ferroviari de passatgers que hauria d'entrar en vigor el 2020, de la mateixa manera que ja s'ha fet amb el de mercaderies, ja que «possibilitarà que empreses privades puguin entrar al sector» i potenciar-ne la competitivitat.

Així mateix, van tornar a reclamar l'agilització del corredor ferroviari mediterrani, especialment entre Barcelona i València, però també des de Perpinyà fins al port de Marsella.

La meitat dels trens

Els presidents de les cambres de Comerç de Lleida i de Girona, Joan Simó i Domènec Espadalé, respectivament, van considerar que aquest nou servei ferroviari beneficiaria econòmicament ambdues demarcacions, de la mateixa manera que ha passat des de l'arribada de l'alta velocitat al territori. «No cal que parin tots els trens EVA però almenys entre un 50 o 60 per cent dels que passin per Lleida», va demanar Joan Simó.

D'altra banda, des de la Cambra de Comerç de Lleida van criticar la darrera proposta plantejada pel Ministeri de Foment per reformar l'N-230 a l'Aran amb una variant que evitaria el pas per Vielha. Segons Joan Simó, «obligaria el transport a donar molta més volta» per accedir a França i, a més, l'aqüeducte previst «faria malbé el paisatge».