10 de abril de 2018
10.04.2018

La Fundació Bofill alerta d'«alts nivells de segregació» en uns 150 centres catalans

Ensenyament consolida la lluita contra aquest fenomen al costat de l'entitat i amplia el programa Magnet fins a 14 escoles

10.04.2018 | 14:08
Impulsors del programa Magnet, amb representants de les institucions, a l´escola Miralletes.

Dels més de 3.000 centres educatius catalans, es calcula que al voltant de 400 tenen fenòmens de segregació escolar; és a dir, que la composició de les classes no es correspon a la composició social del barri i, d'aquests, entre 140 i 150 pateixen «alts nivells de segregació escolar» i necessiten «un pla de xoc» per superar-ho. Així ho va afirmar dijous de la setmana passada el director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, que va assegurar que aquesta situació es podria abolir en qüestió de deu anys amb administracions compromeses.

Una de les eines que el Departament d'Ensenyament de la Generalitat utilitza és el programa Magnet, que afavoreix les aliances entre centres educatius i institucions «d'excel·lència» amb les quals es treballaran projectes d'innovació i de renovació pedagògica. Enguany, després d'una prova pilot a 5 centres, la intervenció s'amplia amb 9 més i l'any 2020 arribarà a 45.

Per Palacín, les mesures administratives que es poden prendre als 150 centres amb més segregació escolar, com ara la reserva de places a la preinscripció o altres iniciatives previstes a la Llei d'Educació de Catalunya (LEC), no són suficients per superar un fenomen que genera desigualtat i que, en l'àmbit educatiu, també afecta als resultats. Són escoles d'arreu del territori i que sovint tampoc reflecteixen la distribució de la població del país. Per això, el president de la Fundació Bofill va demanar un «pla de xoc» que permeti «revertir» la segregació i va defensar que es treballir amb projectes que permetin anar en aquest direcció.

Jaume Palacín va remarcar com a «molt positiu» que el Departament d'Ensenyament s'hagi sumat al compromís de la lluita contra la segregació escolar, incorporant-se a la taula impulsada pel Síndic de Greuges. Per Palacín, cal demostrar que la segregació escolar «no és una fatalitat» sinó que s'hi pot fer front i superar-ho.

Innovar i millorar resultats


En resposta a Palacín, la directora d'Educació Infantil i Primària d'Ensenyament, Carme Ortoll, va reconèixer que no totes les escoles que pateixen segregació –moltes de les quals estan considerades d'alta complexitat– es beneficiaran de les mateixes mesures i projectes. Algunes, va concretar, poden treure partit del projecte Magnet, una iniciativa de la Fundació Jaume Bofill, que s'encarrega de crear aliances entre centres segregats i institucions d'excel·lència per a modernitzar i innovar en els projectes educatius, per millorar els resultats i la confiança de les famílies i, per tant, superar l'estigma que poden patir.

Dijous, Palacín i Ortoll van presentar, precisament, l'extensió d'aquest projecte a l'escola Miralletes de Barcelona, un dels 9 centres que enguany s'incorporen al programa Magnet, després de l'èxit assolit en els 5 que van participar en el projecte pilot.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Notícies relacionades

Enllaços recomanats: Premis cinema