Aena, ambiciosa, vol «manllevar» l'epítet oficial en francès de l'aeroport de Perpinyà: «Sud de France» (en té un altre, «Rivesaltes», el nom del poble que acull l'aeròdrom). Aconseguir que els occitans -Occitània és, des de fa un parell d'anys, el macrodepartament que uneix el Lleguadoc-Rosselló i el Midi-Pyrenées, amb la potent Tolosa de capital- pensin en l'aeroport de Girona-Costa Brava a l'hora d'afagar un avió és un dels objectius estratègics del nou pla d'impuls de les instal·lacions síties a Vilobí d'Onyar dissenyat pel gestor aeroportuari espanyol i el Ministeri de Foment, que passa per una (de moment) promesa d'inversió de 464 milions que, entre d'altres grans obres, es destinaran a construir l'anhelat baixador del tren d'alta velocitat, a ampliar la terminal en 70.000 m2 i a guanyar 55.000 m2 d'espai per aparcar-hi més avions.

Lluís Sala, director de l'aeròdrom gironí, en una entrevista a Diari de Girona (27/02/2018), concedida pocs dies després que el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, pronostiqués el diluvi de milions que ha de caure sobre Vilobí, confirmava la major: «la nostra idea passa per ser el segon aeroport de Catalunya i el primer del sud-est de França». Et voilà. Ara bé, també pel que fa a aquest projecte tot està per fer i tot és possible: a mitjans d'aquest mes, en una resposta parlamentària al diputat del PDeCAT Jordi Xuclà, que preguntava sobre el calendari d'inversions del nou Pla Director dels aeroports de Girona i de Barcelona-El Prat, Foment evitava concrecions i es remetia a la primera versió del Document de Regulació Aeroportuària (DORA) 2017-2021, on les noves inversions que ha de rebre Vilobí, segons De la Serna, no es concreten.

Tot està per fer: segons dades d'Aena, el 2017 van passar per l'aeroport de Girona 52. 217 clients francesos, només el 2,6% del total (1.946.874). A tenor de la pobra estadística, créixer en aquest mercat els propers anys -amb l'ajuda de la connexió d'AVE que situaria Perpinyà a quaranta minuts de la terminal de Vilobí; el trajecte en alta velocitat Perpinyà-Girona en dura 38- no hauria de ser difícil.

Però tot és possible: l'aeroport català parteix d'una posició clarament avantatjosa respecte el francès, ja que Vilobí gairebé quintuplica el nombre de viatgers de Rivesaltes: gairebé dos milions (exactament 4,7 vegades més) contra 410.323 el 2017, segons dades oficials. Girona també supera folgament el rival francès en destinacions comercials: aquesta temporada d'estiu n'ofereix 42, mentre que l'Aeroport de Perpinyà en té operatives 13 (quatre de domèstiques, tres al Regne Unit, i una connexió a cadascun dels següents països: Bèlgica, Algèria, el Marroc, Itàlia, Alemanya i Irlanda). Una diferència proporcional de tres a un a favor de Vilobí. En la comparativa, Rivesaltes només surt vencedor en el nombre d'operacions, que el 2017 van sumar 44.197; ara bé: només el 9,3% corresponen a vols comercials, el punt fort de l'aeroport de Girona.