La igualtat efectiva entre homes i dones a l'actualitat, La Plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda, i un text sobre els robots van ser els protagonistes dels primers exàmens d’aquesta convocatòria de les Proves d’Accès a la Universitat.

Un text de l'historiador israelià Yuval Noah Harari, on tractaven les diferències entre homes i dones, va ser una de les opcions que els alumnes van poder escollir per demostrar la seva expressió escrita en llengua castellana. L'altra opció va comptar amb un diàleg de La casa de Bernarda Alba, de Federico García Lorca, i els estudiants van haver d'escriure sobre els trets lingüístics dels textos dialogats.

A la sortida, diversitat d'opinions entre els alumnes, però en general la percepció era que l'examen havia estat fàcil i anaven ben preparats. Entre els alumnes que feien l'examen a la facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona, majoritàriament havien escollit l'opció B, on es feia comentar un fragment de l'assaig De animales a dioses de Yuval Noah Harari, en què es reflexiona sobre la diferència biològica i cultural entre homes i dones en diverses civilitzacions i la seva preservació al llarg de la història de la humanitat.

Aquest text era el pretext per poder demanar una redacció sobre «la igualtat efectiva entre homes i dones» en l'actualitat, una opció que ha agradat en general als alumnes, que reconeixien que el fet que sigui un tema «en auge» els darrers mesos, els ha permès tenir prou arguments per defensar.

La igualtat també estava present a l'opció A amb un fragment d'un diàleg de La casa de Bernarda Alba, de Federico García Lorca. En aquesta prova, es demanava buscar una referència metafòrica del text relacionada amb l'alliberament sexual que encarna una de les protagonistes i els alumnes havien de desenvolupar un text expositiu amb els principals trets lingüístics dels textos dialogats. També van haver de conjugar algunes formes verbals.

En els dos exàmens, els estudiants també van haver de respondre sobre Novelas ejemplares de Miguel de Cervantes, mentre que en la part comuna van haver d'enumerar els diferents graus de l'adjectiu en espanyol, diferències interpretatives entre dues oracions puntuades diferents i altres qüestions de gramàtica i sintaxi.

En el cas de l’examen de Llengua Catalana i Literatura, els alumnes van poder escollir si analitzaven un fragment de La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda, o un text periodístic sobre els robots, de Javier Borràs, publicat al digital Crític. A partir del text de Rodoreda, els estudiants van haver de respondre preguntes específiques per demostrar la comprensió del fragment exposat i sobre lèxic, on se'ls feia buscar mots o expressions que funcionessin com a sinònims de les paraules «avor­rits», «esglaiar», «trifulga» o «alcohol», per exemple.

Pel que fa a l'article de Javier Borràs, sobre la revolució robòtica, se'ls demanava que demostressin que entenien la tesi principal del text, el referent de pronoms present als textos o sinònims de «desmesurats» o «comandar», que apareixien al fragment presentat.

Era en aquesta opció, la B, on se'ls va preguntar per qüestions relatives a una de les altres lectures obligatòries del curs, Terra Baixa, d'Àngel Guimerà, a més, també, de La plaça del Diamant, que centrava la part A.

En la part comuna de l'examen de llengua catalana, es proposava als alumnes qüestions sobre anàlisis de pronoms, oracions o sintagmes, formes adverbials, verbals i adjectives que havien d'utilitzar completant oracions, a més d'una pregunta fonètica.

«Dificultat similar»

Encara que tradicionalment els alumnes han considerat el nivell de l'examen de Llengua Catalana superior al de Llengua Castellana, en aquesta ocasió, als alumnes preguntats els ha semblat d'una «dificultat molt similar». En aquest aspecte coincidien amb els professors que acompanyaven els alumnes, per a qui el nivell era «assequible» i els continguts «són els que s'han treballat durant el curs».

Alguns dels professors preguntats es queixaven que «només es dediquin dues hores a la llengua castellana i catalana», perquè això «obliga a estudiar continguts d'una manera molt directa per preparar-se la selectivitat, sense poder estendre's ni aprofundir en aspectes que també són molt importants».

Ahir a la tarda, els alumnes es van examinar de matèries específiques d'Economia de l'Empresa, Història de la Filosofia, Química, Anàlisi Musical, Dibuix Tècnic i Literatura Castellana.

Avui seguiran els exàmens de selectivitat, amb les proves comunes d'Història i Llengua Estrangera i a la tarda continuaran amb matèries específiques.