Cada vegada són més els usuaris que opten per la bicicleta com a mitja de transport diari o de lleure. Les comarques gironines en particular han experimentat un augment de ciclistes professionals, amateurs i ciutadans atrets per les condicions del territori i l'augment de facilitats a les ciutats amb carrils exclusius (encara que del tot insuficients) o bicicletes de lloguer. Amb tot, són el col·lectiu més fràgil a la carretera i en els últims anys ha augmentat la sinistralitat amb ciclistes involucrats a les ciutats i a les vies interurbanes.

Segons l'associació professional d'empreses formadores en seguretat viària (Formaster), a partir de les dades del Govern espanyol, durant el 2016 (l'últim amb xifres disponibles), el 7% dels ferits greus en un accident de trànsit a Girona era un ciclista. L'alarma també salta amb l'alt percentatge de víctimes mortals: el 3,6% dels morts en un accident de trànsit a Girona eren ciclistes.

L'augment és clar. Els accidents a Girona del 2012 al 2016: 175 casos el 2012, 195 el 2013, 221 el 2014, 220 el 2015 i 288 el 2016. D'aquests últims 288, la majoria van tenir lloc en vies urbanes (191), seguit de les vies interurbanes (91) i les autovies (6). A més, hi va haver dos morts, 16 ferits hospitalitzats i 229 ferits sense hospitalització.

Girona és la setena província amb més accidents amb un ciclista involucrat, només superat per Barcelona (1.555 casos el 2016), Madrid (1.052), València (452), Sevilla (420), les illes Balears (332) i Àlaba (329). En total, a Espanya hi va haver 7.673 accidents d'aquesta tipologia.

Segons Formaster, l'accident més comú en el qual es veu involucrat un ciclista és la col·lisió lateral o frontolateral (24% dels sinistres), l'abast o col·lisió posterior perquè el cotxe ho havia reduït la velocitat ni guardat la distància de seguretat (14%) i la sortida de la via del ciclista (11%).

Per part dels ciclistes, les infraccions més habituals que han comportat un accident en carretera són: no mantenir la distància de seguretat (4,6%), no respectar la prioritat en una cruïlla (2,5%) i envair el carril contrari. En el cas de vies urbanes, el 5% de les infraccions són no respectar la prioritat a les cruïlles i un 4,8% circular en sentit contrari.

Finalment, l'ús del casc de ciclista és cada cop més comú en vies interurbanes, el qual és obligatori (un 82% el porten) però baixa al 28% en vies urbanes, en part per l'increment de l'ús de bicicletes de lloguer a les ciutats (els menors de 16 anys han de portar el cas en qualsevol via).

Per tot plegat, Formaster recorda diferents consells de seguretat bàsics. Per als ciclistes, utilitzar sempre el casc, fer servir llums i reflectants a qualsevol hora del dia o senyalitzar tots els moviments, entre altres. Per als conductors de vehicles: respectar els carrils habilitats per als usuaris de bicis, mantenir les distàncies de seguretat i ser pacients per evitar posar nerviosos els ciclistes que, cal insistir, sempre són els més dèbils a la carretera.