El Ministeri de Foment contempla la possibilitat de construir una estació del tren d´alta velocitat (TAV) a l´aeroport de la Girona si la demanda ho justifica. Així ho ha assegurat el Ministeri de la Presidència en una resposta al diputat de CiU Jordi Xuclà, que s´ha mostrat satisfet per aquest canvi d´actitud del Govern central, ja que fins ara s´havia desestimat la possibilitat d´ubicar una estació de l´alta velocitat a l´aeroport.

L´any 2005, la Comissió de Foment i Habitatge va aprovar una proposició no de llei en què instava al govern a «programar, quan la demanda ho justifiqui, la construcció d´una estació de la línia d´alta velocitat Madrid-frontera francesa a l´aeroport de Girona-Costa Brava». Segons recorda Xuclà, aquesta proposta va comptar amb el vot favorable del PSC, però amb el condicionant de «sempre que les condicions tècniques ho permetin». I és que el govern central, indica el diputat convergent, des de principis de legislatura sempre s´havia mostrat molt reticent a la construcció d´una estació de l´alta velocitat a l´aeroport gironí, malgrat que aquesta sempre ha estat la proposta defensada per CiU.

Possibilitat real

Ara, però, el govern preveu per primer cop, de forma oficial, la possibilitat real de construir aquesta estació a l´aeroport gironí, sempre que la demanda ho requereixi. Per això, segons s´assenyala en la resposta a Xuclà, el Ministeri de Foment ja ha previst la instal·lació d´un PAET (espai d´avançament i estacionament tècnic) a la rodalia de la infraestructura, de manera que, «quan la demanda ho justifiqui, pugui portar-se a terme la construcció de l´estació sense afectar l´explotació de la línia».

Xuclà celebra aquesta «rectificació» del Govern central, ja que, en la seva opinió, l´aeroport no està aliè al sistema metropolità de Girona i «pot ser l´estació de referència per a la gent de Girona sud, la Selva, Vic o Granollers». El diputat de CiU deixa clar que el seu desig no és que s´elimini l´estació del centre de la ciutat, tot i que és conscient que una línia del TAV no pot tenir moltes parades seguides. Així doncs, reconeix que cal buscar fórmules alternatives, i la solució de la federació nacionalista seria que alguns trens arribessin fins a l´aeroport i altres fins al centre de Girona.

Un altre avantatge de tenir estació a l´aeroport, segons CiU, seria que podria entrar en funcionament mentre duren les obres a l´estació del centre de Girona. A més, destaca que tindria una «intermodalitat altíssima», ja que connectaria no només amb l´aeroport sinó també amb l´eix transversal i l´autopista. La reserva de terrenys ja està feta, des de l´època de CiU.

De Barcelona a l´aeroport

Finalment, Xuclà indica que un ciutadà de Barcelona no podrà arribar amb TAV fins a l´aeroport del Prat, i en canvi podran tenir el de Girona a 20 o 25 minuts, la qual cosa els suposarà un gran avantatge a l´hora d´iniciar els viatges des de Girona.