Acn/DdeG, Girona.

El secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, va xifrar en 373 milions d'euros les aportacions fetes pel Cilma i que el Ministeri de Foment ha acceptat incloure al traçat del tren d'alta velocitat (TAV) per a les comarques gironines. El secretari va precisar que entre aquestes es troben diferents millores ambientals. Morlán també va ser molt explícit respecte a un possible canvi de traçat al pas de l'alta velocitat per l'Alt Empordà. Va dir que «es poden fer millores amb l'objectiu de millorar la preservació ambiental», però que en cap cas no es poden modificar projectes.

Víctor Morlán va participar en la trobada del Cercle d'Infraestructures de Girona, on va ofertir la conferència «L'impuls de les infraestructures a la demarcació de Girona». Durant la seva exposició, el secretari d'estat es va referir a les inversions executades a la demarcació pel que fa referència al ferrocarril.

Morlán va posar xifres sobre la taula i va dir que, si s'aprova el pressupost estatal per al 2008, en els darrers quatre anys la quantitat que s'hi destinarà serà de 57,711,7 milions d'euros.

Això suposa -segons va concretar el secretari- un increment del 892,61 per cent respecte el període 2000-2004 (en què la inversió es va situar a 5.814,1 milions d'euros). Tot i això, no s'escapa que gran part de les inversions han anat destinades a la construcció de la línia de l'alta velocitat que ha de fer arribar el TAV fins a la frontera francesa.

En referència a les obres del TAV, el secretari es va mostrar taxatiu respecte a possibles canvis de traçat. Segons va dir, no es pot fer servir l'argument que s'ha endarrerit la posada en servei del tram entre Barcelona i Figueres fins al 2012 per reclamar canvis de traçat. «Es poden fer millores per afavorir la preservació ambiental, o millorar els traçats, però no tornar a fer un altre projecte», va ressaltar Morlán.

Durant la seva intervenció, el secretari també va quantificar en 373 milions d'euros les millores que, fins ara, el Ministeri de Foment va acceptar introduir al pas de l'alta velocitat per les comarques gironines. La majoria d'aquestes aportacions -referides a temes ambientals- han sorgit de la mà del Consell d'Iniciatives Socials per al Medi Ambient (Cilma).

Complexitat a Girona

Pel que fa a la ciutat de Girona, el responsable d'Infraestructures va admetre que les obres seran «complexes» però que està treballant tant amb la Generalitat com amb lAjuntament de Girona i va assenyalar amb la vista al conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal i a l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, que seguien la conferència en primera línia, perreduir al màxim les possibles molèsties i evitar, per exemple, talls en la circulació del tren convencional.

Indignació a Bàscara

Poc després de tenir coneixement de les declaracions de Víctor Morlán, l'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, va qualificar de «superficial, electoralista, prepotent i inútil» la conferència sobre infraestructures del secretari d'Infraestructures Víctor on va deixar ben clar que no es produiria cap canvi de traçat del TAV al seu pas per l'Alt Empordà. Lloret no va voler assistir-hi per considerar que es tractava més d'una acció de partit que no pas una voluntat d'escoltar el territori, tal com fins ara se li havia demanat els ajuntaments afectats. A més, va titllar de «covard» la manera que ha tingut Morlán d'anunciar la negativa de l'Estat de modificar el traçat a través d'un acte públic i no amb una reunió amb els alcaldes.

Malgrat aquest anunci, l'alcalde de Bàscara manté la manifestació de diumenge per demanar que el TAV passi per l'est del municipi i va dir que havia de servir de lliçó de força perquè el PSC es posicionés a favor del canvi de traçat.

Segons Lloret, la conferència de Morlán era «previsible» i estava mancada de qualsevol «contingut realista», perquè no havia tingut en compte la voluntat del territori de fer passar el TAV per l'est de Bàscara i evitar, aixi, segons va dir, «l'assassinat paisatgístic» i «l'atemptat ecològic» que suposarà el projecte del Ministeri de Foment. L'alcalde es va mostrar molt crític amb l'actitud del secretari d'Infraestructures de negar-se a una reunió amb els alcaldes afectats i en canvi oferir una conferència pública per anunciar la negativa de l'estat a canviar el traçat del TAV.Lluís Lloret també va considerar que si l'estat es negava a canviar el traçat, s'hauria de «canviar el govern». Amb tot, l'alcalde de Bàscara ha considerat que la manifestació de diumenge, convocada per l'Ajuntament, la Plataforma Defensem el Territori i el Pessebre, havia de servir per conscienciar el PSC perquè abandoni la seva actitud de «submissió» i ajudi a modificar el traçat del TAV al seu pas per Bàscara. En canvi, el PSC gironí va afirmar que l´actual legislatura del govern central ha impulsat les infraestructures en les comarques gironines: «amb gestió, projectes i diners», segons ha remarcat la diputada al Congrés Montse Palma.