Acn/DdeG, Figueres.

L'Ajuntament de Figueres demanarà a la Unió Europea una subvenció de 12.000 euros per elaborar el projecte d'implantació d'un nou sistema de transport públic interurbà no contaminant que uniria els quinze municipis de l'àrea urbana de la capital altempordanesa. L'objectiu del regidor de Medi Ambient, Richard Elelman (ICV), és dotar la ciutat d'una nova flota d'autobusos en el termini de dos anys, i incrementar-ne la freqüència de pas per reduir el nombre de vehicles particulars que diàriament entren a Figueres, que es calcula que són el 80 per cent del total que hi circulen.

Elelman es reunirà el 8 de gener amb el secretari general de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, per exposar-li el projecte, i té previst presentar-lo a la Comissió Europea a finals de febrer per aconseguir el finançament necessari. Segons el regidor, en un període de 12 anys Figueres podria convertir-se en una ciutat «respectuosa amb el medi ambient en tema de mobilitat». De moment, compta amb el suport dels municipis de la Xarxa mediambiental de Figueres per crear un sistema de tranport de reduïda emissió de CO2 i trencar la dependència envers el tranport privat.

Per començar, convencional

En aquesta mateixa línia se situa l'última iniciativa del tinent d'alcalde de Figueres, Pere Caselles, que dimecres va començar per Peralada una ronda de converses amb els municipis veïns per temptejar la possibilitat d'instaurar una xarxa de transport públic interurbà -de moment, convencional- que no implicaria ni la supressió de les ja existents, que exploten companyies privades a través de la corresponent concessió, ni la creació de noves línies que els puguin fer la competència. I com s'aconseguiria aquesta quadratura del cercle «Estenent als pobles de l'àrea urbana les línies de Fisersa (l'empresa municipal de serveis) actualment en servei, seguint un model similar al que ja funciona amb Vilafant». Caselles va presentar el projecte com un dels eixos per impulsar l'efectiva capitalitat comarcal de Figueres, juntament amb la possible mancomunització de serveis -va citar expressament la possibilitat de compartir l'ús de la depuradora, o la xarxa de subminstrament de gas- i va posar especial interès a tranquilitzar les empreses que s'en puguin sentir afectades: «Ho farem de forma molt conscient i meditada, sense violentar cap de les concessions en vigor».