l'exposició "Picasso i dalí en el teatre" està formada per un centenar de peces artístiques.Imatge dels tres dissenys de Picasso del 1919 per al vestuari de l'obra "El sombrero de tres picos" (Le Tricorne).Una del centenar de peces artístiques de l'exposció "Picasso i Dalí en el Teatre", que durarà fins al 12 de gener.Un dels dissenys de Salvador Dalí i Pedro Moreno del 1949 utilitzat pel vestuari de l'obra "Don Juan Tenorio".

Una col·lecció de vestits dissenyats per Salvador Dalí i Pablo Picasso es podran veure properament a Figueres.

La col·lecció de vestits de Dalí són els utilitzats per a el muntatge teatral de Don Juan Tenorio, l'obra de Zorrilla que el primer de novembre ja es caracteritza per ser una tradició als escenaris. Aquesta col·lecció es pot veure aquest any per primera vegada en una exposició a Ciudad Real que estarà oberta fins el 12 de gener.

Per la seva exposició a l'antic convent de la Mercè de la ciutat, al costat del vestuari de Salvador Dalí per a Don Juan Tenorio, el Museu Nacional del Teatre ha rescatat també dels seus fons una col·lecció de vestits dissenyats per Picasso. Aquests vestits van ser dissenyats per al ballet El sombrero de tres picos (le tricorne) que el 1919 es va estrenar a Londres.

El centenar de peces artístiques que formen part de l'exposició Picasso i Dalí en el teatre, inaugurada la setmana passada pel president de Castella La Manxa, José María Barreda, es completa amb alguns treballs de, entre d'altres, Elio Berhanyer o Cristóbal Balenciaga, de qui es mostren els seus únics dissenys per a home.

L'objectiu de l'exposició és "que es pugui entendre el canvi en l'escenografia, el vestuari i la posada en escena al teatre espanyol en els períodes decisius de l'avantguarda d'entreguerres (Picasso) i de la postguerra (Dalí)", explica el director del Museu Nacional del Teatre, Andrés Peláez.

La majoria dels vestits "s'exhibeixen per primera vegada", encara que estan en possessió del museu estatal del teatre, la seu del qual és a Almagro, ja que "és un material que patiria molt si s'exhibís permanentment", explica Peláez.

L'exposició dels vestits dissenyats per Dalí i Picasso no tindrà lloc només a Ciudad Real sinó que també sortiran del museu per ser portats a l'Havana el pròxim pròxim juny durant una setmana dedicada a l'art espanyol de la capital cubana, així com altres possibilitats per a la seva mostra a Madrid i a Figueres, la localitat gironina natal de Dalí.

El director del Museu Nacional del Teatre es deté especialment davant els seus dos vestits preferits: la disfressa de colom que per al personatge de doña Inés va dissenyar Dalí i un de torero obra de Picasso. "Pobre colom privat de llibertat", va descriure Zorrilla i és "un encert" com ho plasma Dalí, assenyala Peláez. El director del Museu explica que del vestit de matador destaca "el barret arlequinesc i el joc amb els colors i els negres, tan difícils moltes vegades de combinar i Picasso ho resol amb absoluta mestria", afegeix.

Peláez creu que "els grans pintors no fan salts al buit" i que tant Picasso com Dalí van estudiar la indumentària dels segles anteriors per a aquestes composicions.

Dibuixos i litografies fetes per Picasso i Dalí per al teatre s'inclouen també en l'exposició, que compta també amb una peineta daliniana amb forma de calavera.

A més de disfresses carnavalesques, entre els vestits de Dalí per a Don Juan Tenorio en ressalten altres d'esquelets pintats sobre negre, propis del dia de Tots Sants.

Peláez recorda que la tradició que es representi Don Juan Tenorio en aquests dies de l'any ve de l'èxit que va tenir l'obra en la seva reestrena al teatre Espanyol de Madrid el 1850, sis anys després d'una estrena que no havia estat tan afortunada. Tot i això, Andrés Peláez no amaga que la inauguració que va tenir lloc a Ciudad Real a finals d'octubre ha intentat que en aquestes dates es pugui, una vegada més, homenatjar al Tenorio, ara amb una visita als vestits realitzats per vestir-se de Don Juan que va dissenyar Dalí.