La crisi financera afecta la llista de la compra, on no només el nombre de productes decreix, sinó que les marques més populars es veuen substituïdes per altres genèriques més barates. Si els consumidors tracten amb pinces les seves butxaques a l'hora d'omplir el cistell, no passa el mateix amb els seus pulmons, que també estan patint els efectes de la crisi. Des de principis d'any fins ara ha augmentat notablement el consum de tabac malgrat que també ho ha fet el seu preu considerablement. Catalunya, Andalusia, València i Madrid són les comunitats d'Espanya on més es fuma.

Marlboro, pertanyent a la multinacional Philip Morris, va ser la marca que va liderar el rànquing de l'encara emergent mercat del tabac, en disposar d'una quota del 18,7% en valor, quatre dècimes inferior a la del 19,1% que tenia en el mateix període de l'any 2007, mentre que Fortuna (Altadis) va pujar fins a l'11,5% des de l'11,4% que disposava en els nou primers mesos de 2007.

També Chesterfield (Philip Morris) es va mantenir en el tercer lloc del rànquing de les marques més venudes, amb un 10,2%, després d'un retrocés de 0,2 punts percentuals; i Winston (Japan Tobacco International) es va situar en el quart lloc, en obtenir una quota de mercat del 9,9%, després de registrar un avanç de gairebé un punt.

Per darrere, es troba Ducados Negro, d'Altadis (Propietat d'Imperial Tobacco), amb una participació de mercat de 6,9%, enfront de la de 7,1% que tenia l'any passat, mentre que Camel (Japan Tobacco) va guanyar quota, en passar del 5,9% al 6,1%, i Ducados Rubio va concloure el mes amb una participació del 5,3%, tres dècimes més que el 2007.

Augment generalitzat

D'aquesta forma, el valor de les vendes de la indústria al nostre país es va establir entre gener i setembre en un total de 8.812,8 milions d'euros, fet que suposa un augment del 5,12% respecte al mateix període de l'any anterior. En termes mensuals, les vendes de paquets de 20 cigarrets van augmentar un 5%, fins a 386,8 milions, i la facturació es va elevar un 8,5%, fins a superar els 1.001,5 milions d'euros. Aquestes xifres de vendes posen de manifest que les campanyes que els governs porten a terme contra el consum de tabac i la pujada dels preus del paquet són insuficients.