L´escriptor albanès Ismail Kadaré, Príncep d´Astúries de les Lletres 2009

El jurat el distingeix per "la bellesa i compromís" de la seva obra, i Sánchez Dragó critica que és "una extravagància" premiar-lo

 
Una imatge d´arxiu de l´autor albanès Ismail Kadaré, nomenat ahir premi Príncep d´Astúries de les Lletres.
Una imatge d´arxiu de l´autor albanès Ismail Kadaré, nomenat ahir premi Príncep d´Astúries de les Lletres. thomas schulze

MADRID | OTR PRESS / DDG
El premi Príncep d'Astúries de les Lletres 2009 ja té propietari: l'escriptor albanès Ismail Kadaré. El jurat ha decidit concedir el guardó a aquest gran estudiós de la tradició albanesa i de la idiosincràsia del poble balcànic per la "bellesa i el fons de compromís de la seva creació literària". Encara que aquesta elecció ha estat alabada per personalitats destacades de la cultura, com el director de la Reial Acadèmia Espanyola, que va remarcar que "no és un escriptor de minories" i que la seva reflexió és "universal", l'escriptor i membre del jurat Fernando Sánchez Dragó va criticar que s'ha comès "una extravagància" perquè Kadaré és desconegut per als lectors.
"Donant vida als vells mites amb paraules noves, expressa tota la tristesa i la càrrega dramàtica de la consciència. El seu compromís enfonsa les arrels a la gran tradició literària del món hel·lènic, que projecta a l'escenari contemporani com a denúncia de qualsevol forma de totalitarisme i en defensa de la raó", recull l'acta. Però el que més ha destacat el jurat d'aquest narrador, assagista i poeta és el seu compromís amb la tragèdia de la seva terra, "camp de contínues batalles". I és que segons el jurat, Kadaré sap narrar aquesta part de la història amb "llenguatge quotidià però ple de lirisme".
Al premi Príncep d'Astúries de les Lletres hi optaven 31 candidatures de 25 nacionalitats diferents. Un cop a la final, Kadaré va haver de competir amb altres grans de la literatura com Cees Nooteboom, Antonio Tabucchi, Milan Kundera i Ian McEwan.
El premi, que es va donar a conèixer ahir a Oviedo, ha fet sentir Kadaré "molt honorat i agraït", atès que el considera "un dels més prestigiosos del món". Per aquest motiu, va donar les gràcies per "estar en una llista d'insignes escriptors que tant admiro".
Després de donar-se a conèixer el destinatari del guardó, nombroses personalitats del món de la cultura van voler destacar les bondats de l'obra de Kadaré. Entre els seus defensors hi ha el director de la Reial Acadèmia Espanyola, Víctor García de la Concha, i la presidenta de la comissió d'Humanitats de l'Agència Nacional d'Evaluació de la Qualitat i Acreditació (Aneca), Rosa Navarro.
No obstant això, no tothom sembla conforme amb aquesta elecció. Fernando Sánchez Dragó, escriptor i membre del jurat, va mostrar la seva disconformitat assenyalant que la majoria dels lectors es preguntaran qui és Ismail Kadaré. "A mi m'agradaria aclarir el dubte i dir-los que els membres del jurat han premiat el senyor més important d'Albània; el que no sabem és si és l'únic", va apuntar Dragó, remarcant que quatre vots- entre els quals, el seu- van ser en blanc. L'escriptor va afirmar que seguirà apostant per Juan Goytisolo en properes edicions.

  HEMEROTECA
Universitat de Girona

Canal de sorteigs

sorteigs de la loteria i la travessa

Loteries i apostes

Consulta els resultats dels principals sorteigs de la loteria i la travessa.

Font:

 

  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
diaridegirona.cat és un producte d'Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya