Cinema

Esparreguera s´implica en el rodatge «El Provador de Coses»

La pel·lícula de Jaume Cabré beu de David Lunch i dels germans Coen i es roda tota en català

 16:31  
Rodatge Esparreguera
Rodatge Esparreguera ACN

ACN/DDG Esparreguera (Baix Llobregat) està bolcada en el rodatge'El Provador de Coses', 57 anys després que ja es convertís en el plató d''El Judes', d'Ignacio Farrés Iquino (1919-1994), primer film gravat en versió original en català després de la Guerra Civil. Oriol Ferrer debuta com a director d'una pel·lícula després d'haver estat al costat de Cesc Gay i Benito Zambrano, entre altres cineastes. 'El Provador de Coses', amb guió de Jaume Cabré i influències de David Lynch, 'no és un versió d'El Judes'', segons declara Ferrer a l'ACN, però sí comparteix certs trets: Esparreguera i la Muntanya de Montserrat són personatges en sí mateix; es roda en català, i es barrejaran actors amateurs amb professionals.

'El Judes' és la primera pel·lícula moderna rodada amb banda sonora i en català que es conserva. Iquino va poder mantenir una estranya llibertat creativa durant la dictadura de Franco. I és que, per una banda, el català va ser la llengua utilitza pels actors al film; per l'altra, actors amateurs d'Esparreguera integraven un repartiment amb un únic intèrpret professional, Antonio Villar.

El resultat va ser una cinta fresca i àgil. Aquest és també l'objectiu d'Oriol Ferrer, qui, inspirat en Iquino, roda la seva primera pel·lícula al mateix escenari, en català i amb una mescla d'actors professionals i aficionats.

El productor Toni Espinosa (Enunai Produccions), impulsor del film, sempre havia volgut retre tribut a 'El Judes'. En declaracions a l'ACN, afirma que el canal de televisió HBO ja ha comprat els drets per cable d''El Probador de Coses per emetre'l a diversos països': 'Vam contactar amb ells al festival de Sitges, i cada primavera ens truquen per interessar-se pel projecte, volen passar la pel·lícula a les seves cadenes quant abans millor'.

La expectació per la pel·lícula, onírica i que aglutina diversos gèneres, és tan gran que ja ha venut més de 2.500 entrades per la seva estrena, que es produirà d'aquí a un any. Aquesta circumstància és una conseqüència de la promoció realitzada a la Passió d'Esparreguera del 2009 i al Saló del Turisme de Catalunya. Una proesa que, al mateix temps, afegeix pressió als responsable de la pel·lícula. 'És històric, sí, i no els podem fallar', admeten Ferrer i Espinosa durant una pausa del rodatge.

300 veïns participen al rodatge d'un film de suspens amb humor i tocs de western

Amb Montserrat, Esparreguera i la Passió com a teló de fons, el film es rodarà fins a finals d'agost al Baix Llobregat. Uns 300 veïns s'han ofert voluntaris per participar a la filmació. A més, un càsting a través d'Internet ha apropat fins a Esparreguera a joves actrius catalanes com Laia Cubilles, qui va rebre 500 vots cibernètics al seu favor.

La pel·lícula, un thriller amb humor que també evoca els western, narra la història d'Aureli Mercader -Blai Llopis-, 'un home solitari que es va separar traumàticament i que va venir a viure temporalment a una caravana en mig del bosc; va acabar trobant-li el què. Té l'estrany ofici de ser provador de coses', segons explica Oriol Ferrer davant la caravana non viu el protagonista.

'Gràcies a una sensibilitat innata la seva ment viatja a mons inimaginables. És un personatge hipersensible que es busca a sí mateix i que arriba sempre més enllà, que té amnèsia i que busca un espai de temps oblidat; és la recerca d'una nit crucial per a la seva història', abunda el director del film.

'Efectivament, a la pel·lícula provo coses', explica a l'ACN Blai Llopis. 'Des d'un gas per bussejar elaborat per científics a una llet nova passant per un matalàs nou model. Els provo i dic la meva als seus inventors', afegeix Llopis, excol·laborador de la Passió d'Esparreguera. Al voltant de la seva finca irrompen les obres d'un macrocomplex urbanístic tenyit de catolicisme extremista que vol convertir els entorns de Montserrat en un reducte espiritual, una espècie de parc temàtic religiós.

Oriol Ferrer, 'concentrat en el rodatge, en la creació d'un món fantàstic', ha estat influenciat per l'univers 'oníric' i 'el món de l'oblit i el record' de grans directors com David Lynch o Wim Wenders. I també per la trajectòria d'Stanley Kubrick i la narrativa dels germans Coen. 'És una història universal en què Esparreguera és com el paisatge d'un western en què hi són representats tots els tipus de personatges', diu.

'Vaig veure el guió i vaig pensar que era una cosa massa estranya, però està tan ben escrit que crec que funcionarà i que estarà molt bé', opina l'actriu Carme Pla, de la companyia T de Teatre, qui interpreta a Anna Aran. El nexe amb la Passió recau en el personatge d'Aran, a qui han encarregat la direcció de la nova temporada de la Passió i es proposa recuperar el provador de coses per al personatge de Pilat. A 'El provador de coses' hi ha sis actors professionals: Blai Llopis, Carme Pla, Anna Ycobalzeta, Ernest Villegas, Eli Iranzo i David Bages.

  HEMEROTECA
Universitat de Girona

Canal de sorteigs

sorteigs de la loteria i la travessa

Loteries i apostes

Consulta els resultats dels principals sorteigs de la loteria i la travessa.

Font:

 

  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
diaridegirona.cat és un producte d'Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya