El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) presentarà avui el quadre El Gran Dia de Girona, amb el qual l'artista Ramon Martí Alsina va voler reflectir un dels fets històrics dels setges napoleònics de Girona. L'obra, de grans dimensions, més gran que el Guernika de Picasso, es pot visitar des d'ahir a la Sala Oval del MNAC, on un nombrós equip de tècnics treballa per estudiar-lo abans que passi al servei de restauració de la Generalitat a Sant Cugat. Després de la restauració, aproximadament d'aquí a un any, la monumental tela es traslladarà definitivament a la capella de la nova seu de la Generalitat a Girona, l'antic Santa Caterina. Feia 70 anys que la peça reposava enrotllada als magatzems del MNAC i només existia una foto en blanc i negre de l'original, a banda de la còpia que hi ha al Museu d'Art de Girona.

L'obra presenta un estat "delicat", segons Mireia Mestre va dir a TV3, i té dos estrips "considerables" d'entre 5 i 7 metres, respectivament, que seran consolidats.

Genís Barnosell, professor d'història contemporània a la Universitat de Girona, explica al seu bloc que Martí Alsina, un dels "pintors de referència" del segle XIX, va voler commemorar un dels moments més dramàtics del setge de Girona de 1809: la defensa de la ciutat el 19 de setembre de 1809 davant d'un massiu assalt d'infanteria francès. Aquest èxit parcial, que no va evitar la capitulació final, va ser exaltat sense mesura de forma immediata i va passar a formar part del mite dels setges.

Martí Alsina va treballar febrilment en l'obra l'any 1863, va haver de llogar un taller molt gran, contractar models, comprar armes i uniformes de l'època i documentar-se per fer un treball pictòric fidel, de gran realisme.

D'altra banda, dins el quadre se n'ha trobat un altre, anònim, sobre la batalla de Waterloo, també enrotllat.