La segona fase de restauració de l'església de Sant Feliu de Girona ha permès posar al descobert noves pintures del segle XIV, amagades a les claus de volta i als nervis de la nau central. Entre les policromies més ben conservades hi ha les que decoren les dues primeres claus, on hi ha relleus d'un pantocràtor i d'un escut de Catalunya. Els colors que es van fer servir són, bàsicament, primaris (com el vermell de cadmi, l'ocre o el blau de Prússia). La restauració de la nau, que es preveu acabar completament per Sant Narcís, també ha netejat les parets interiors del temple i ha substituït part de la pedra d'un dels nervis de la volta, afectada per una bomba.

L'existència de pintures ocultes a la volta de l'església de Sant Feliu ha estat un dels eixos que ha marcat la restauració de la nau del temple. En una primera fase, els restauradors van posar al descobert les policromies que hi havia a la part més allunyada del presbiteri. En total, es va actuar sobre quatre claus de volta, i en dues d'aquestes -corresponents al segle XV- les pintures també recobrien part del sostre amb motius com dracs o ornamentacions florals.

Ara, en aquesta segona fase que va començar el mes de juny - la restauració s'ha estès a la resta de tramades gòtiques de la nau central. La construcció d'aquesta part del temple es va fer a partir del 1313 i, en total, hi ha sis claus de volta.

Cadascuna d'aquestes també tenia amagades, sota una espessa capa de calç, noves policromies. És per això que les restauradores de l'empresa CPA, encarregada de l'obra, treballen amb una precisió mil·limètrica per recuperar les pintures. Amb diferents bisturís, rasquen la pàtina de calç que les cobreix per fer-les visibles de nou, i després en corregeixen els desperfectes.

Les noves representacions

Des del presbiteri en endavant, els relleus de les claus representen, respectivament, un pantocràtor en majestat, un escut de Catalunya fet amb tres barres, Sant Feliu amb una palma del martiri i l'evangeli, l'escut de Girona, una marededéu amb el Messies a la falda i el martiri de Sant Feliu. Tots els relleus es van cobrir durant el segle XIV amb pintura feta a partir de resines de coníferes mesclades amb pigments naturals i oli de llinosa.

"Generalment, es tracta de colors primaris, com vermells, blaus i ocres", explica l'encarregat de CPA, Florentino Sardino. A diferència de les policromies realitzades durant el segle XV, però, la decoració externa de les claus aquí és molt més simple.

"Mentre que a les pintures del segle XV els nervis i el sostre es decoraven profusament, en aquest cas les policromies només s'estenen als nervis i tenen formes molt més simples i geomètriques, com puntes o corones", explica una de les restauradores, Laia Roca. I hi afegeix: "Es tracta de decoracions més característiques del romànic tardà o de principis del gòtic".

D'aquestes sis claus de volta, les més ben conservades són les dues que hi ha més a prop de l'altar. "Tant el pantocràtor, decorat amb tons daurats, com l'escut de Catalunya tenien la pintura gairebé intacta", explica Roca. Per contra, però, les humitats que hi havia a les dues properes claus de volta de Sant Feliu i l'escut de Girona -van comportar que les policromies es trobin en més mal estat.

De fet, durant la restauració també s'ha hagut d'actuar contra aquest mal i corregir altres patologies que afectaven la nau. Entre aquestes hi ha esquerdes i fractures en els arcs, el deteriorament de la pedra o la presència de sals.

"Precisament, un dels nervis de la volta estava afectat per l'impacte d'una bomba, possiblement dels francesos, i s'havia mig arranjat amb elements metàl·lics", indica Sardino. Ara, la restauració ha corregit la patologia i ha substituït la part malmesa per una de nova, usant el material original (pedra de Girona).

Aquesta darrera fase de restauració de la nau de Sant Feliu té un cost de més de 400.000 euros i es preveu enllestir d'aquí a un mes, coincidint amb les Fires i la festa del patró de la ciutat.