Després de rodar l'any 1998 Viaje a la luna segons un guió de Federico García Lorca, i Foc al càntir (2001) a partir d'un text de Joan Brossa, Frederic Amat ha tornat al cinema. El pintor, gravador i escenògraf va estrenar ahir, dins el festival Temporada Alta, el migmetratge El aullido amb guió de l'escriptor Guillermo Cabrera Infante. El cinema Truffaut va acollir ahir aquesta estrena, que va comptar amb la presència del mateix director i d'alguns dels protagonistes del film -que té en el seu repartiment intèrprets com Jordi Vilches, Josep M. Domènech, Àngels Sirvent i Enrique Irazoqui, que va rodar amb Pier Paolo Pasolini La pasión según San Mateo-.

El aullido és un guió inèdit de Cabrera Infante que té unes 15 pàgines. De fet, i segons Amat, "és el primer guió de l'autor cubà". Fou escrit l'any 1952, quan Cabrera encara no havia començat a utilitzar el pseudònim de Caín en els seus textos. Cal recordar que l'autor va ser processat per obscenitat i empresonat pel règim cubà de Batista per publicar un conte on descrivia el gangsterisme crioll.

L'artista català va conèixer l'existència del guió durant una visita a la casa de Cabrera Infante i de Miriam Gómez de South Kensington, que descriu com "emmurallada de llibres i de llum havanera". El va llegir allà mateix i de seguida va sentir la temptació de posar-hi imatges.

Llegenda de l'Oriente cubà

L'acció passa al poble de Gibara, a la província cubana d'Oriente, on Cabrera Infante va néixer el 1929, i que va abandonar amb la família quan tenia 12 anys camí de l'Havana. Amat ha dit que a "El aullido no hi apareix cap altra llum que no sigui la freda lluna i les seves ombres, ni cap altre so que el del propi udol, recorrent el nocturn film d'imatges desolades on percebem un mosaic d'escenes en una sorprenent premonició de la deriva i el seu tràgic destí davant d'un mar ennegrit".

En el text original, Cabrera Infante posa en boca d'un vell jugador de dominó una llegenda que surt escrita en uns cartells que, inserits, ocupen la pantalla dins d'aquesta adaptació cinematogràfica.

Frederic Amat va rodar la pel·lícula, que és una coproducció de Televisió de Catalunya, Ovideo TV i el mateix Amat, entre Barcelona i Cuba. El aullido, en mans de l'artista català, s'ha convertit en una mena de gran tela: en alguns moments té punts de surrealista, i en d'altres mostra fidelment alguns dels paisatges descrits pel ?guionista i imatges concretes.