És el més semblant a la versió en línia d'un cementiri, Facebook compta ja amb un lloc on podran trobar descans etern els esperits virtuals d'aquells que han passat bona part de la seva vida a la xarxa. La popular xarxa social, a la qual ja pertanyen 300 milions de persones a tot el món, ha anunciat la creació d'un espai dedicat a la memòria dels usuaris que van passant a millor vida.

"Quan algú ens deixa, no abandona ni la nostra memòria ni la nostra xarxa social" va escriure Max Kelly, responsable de seguretat de Facebook, en el bloc corporatiu de l'empresa. "Per reflectir aquesta realitat -va dir- hem creat la idea de 'perfils commemoratius' com un lloc on la gent pot guardar i compartir els records d'aquells que han mort".

Els perfils són privats i, per evitar bromes pesades, cal subministrar a Facebook una prova que coneixem realment a la persona i enllaços que provin la seva mort -com una necrològica publicada en premsa- si volem que nostre ésser pròxim entri en aquest peculiar panteó.

Paral·lelament, Facebook es compromet a retirar la informació personal del difunt disponible en el portal per evitar als seus éssers estimats el mal tràngol de veure regularment la seva foto o els seus antics missatges.

La xarxa social va introduir recentment una nova funció que suggereix als usuaris que ajudin a altres membres a incrementar la seva activitat en Facebook i s'han donat casos de persones a les quals s'animava a suggerir nous contactes a amics ja morts.

"Aquestes comptes commemoratives també eviten que algú accedeixi a elles en el futur, però segueixen permetent que la família o els amics deixin missatges de record en el seu mur", va afegir Kelly en el bloc. Les xarxes socials són un fenomen relativament nou però, òbviament, alguns dels seus membres van deixant aquest món i el seu número no farà més que elevar-se si es té en compte que la mitjana d'edat dels seus usuaris augmenta.

En Facebook, el grup demogràfic que més creix no és el dels adolescents o els universitaris sinó el de les dones de més de 55 anys, segons un estudi publicat aquest estiu. En LinkedIn, una popular xarxa social de contactes professionals, la mitjana d'edat ronda els 40 anys. A mesura que la nostra vida en línia augmenta, creix el nombre d'idees originals per gestionar el nostre llegat a internet quan ja no estiguem i molts estan veient en aquest camp interessants oportunitats de negoci.

Amb tarifes que ronden els 25 dòlars anuals, diverses companyies nord-americanes ofereixen la custòdia de les claus del nostre univers en línia, que seran lliurades als nostres descendents només quan nosaltres faltem.

Ha pensat què ocorrerà amb tots aquests contactes que només cuidem a les xarxes socials i als quals ningú podrà notificar la nostra desaparició? O amb els centenars de fotos irrepetibles penjades en pàgines com Flickr? Hi ha pàgines com Slightly Morbid que permeten també crear una llista de persones a les quals desitgem que es notifiqui que hem mort o simplement sofert un accident que ens impedeix accedir a la xarxa.

Mike i Pamela Potter, una parella de Colorado, van tenir la idea de crear aquest servei quan un amic al qual només coneixien a internet va deixar de donar senyals de vida. Els Potter van donar per mort al seu contacte, però resulta que només estava prenent unes llargues vacances en un lloc sense accés a la xarxa.