GIRONA | DDG
Luis Eduardo Aute va retornar després de molts anys el mes passat a Girona per recollir un dels premis Liberpress i ho va fer donant pòstumament les gràcies a Antoni Varés, la persona que el va acollir i afillar als anys cinquanta, en aquella Girona tan grisa i negra on l'atzar va voler que el cantant asturià fes el soldat, abans de saltar a la fama.
Antoni Varés Martinell (Llagostera, 1909-Girona, 1966) es un conegut cineasta, grafista i cartellista que va exercir un magnetisme entre els sectors culturalment més inquiets de la Girona de la dictadura. Fascinat pel món de l'art des de ben petit gràcies al seu pare, funcionari a Correus i pintor afeccionat, Varés va iniciar-se a l'Escola de Belles Arts de Llagostera, on Rafael Mas el va iniciar en l'art. Més tard, va decidir continuar la seva formació a l'Escola Municipal de Belles Arts de Girona.
El seu pas per París, centre mundial de la creativitat en aquells primers anys del segle XX, va ser decisiu en la seva trajectòria com a realitzador de cinema i com a fotògraf. El seu llegat ens ha arribat en forma de pel·lícules, entre les quals cal destacar Salakophades, on es narren les aventures de dos expedicionaris per la selva africana. La creativitat de Varés va fer que convertís les ribes del Ter en una selva africana i la piscina de la devesa en un vaixell. També va rodar altres films com El castillo maldito (1950), Roc (1958), L'home del Sac (1961) o Josafat (1965).
Tot i ser un artista multidisciplinari, Antoni Varés va destacar sobretot per la seva tasca com a fotògraf. La publicació del llibre editat per l'Ajuntament de Girona, dins de la col·lecció Girona fotògrafs, coincideix amb el centenari del naixement de Varés. Amb pròleg a càrrec d'Anna Pagans, el llibre recull gran part del llegat fotogràfic que Varés va deixar i amb el qual va contribuir a mostrar imatges d'una Girona molt diferent a l'actual. El llibre reconeix així la contribució de Varés, un gironí que va convertir l'amistat en art.