COPENHAGUE | EFE/AN/DDG
La Cimera del Clima es va col·lapsar ahir en tots els sentits a dos dies del desembarcament de més de 110 caps d'Estat i de Govern a Copenhaguen. Dins del recinte, els africans van decidir aixecar-se de les negociacions perquè consideraven que els països rics no volien avançar en una retallada de les seves emissions de CO2. Els africans són defensors que es prolongui el Protocol de Kyoto i s'adopti un acord paral·lel per als països que no estan en ell.
No obstant això, les negociacions de la Cimera es van desbloquejar a primera hora de la tarda després de la proposta de la ministra de Medi Ambient danesa, Coni Hadegaard, de fer consultes i informar-los sobre la proposta de prolongar el Protocol de Kyoto més enllà de 2012 amb obligacions de reducció d'emissions de CO2.
Per altre banda, fora del centre, que alberga les converses, milers de persones van fer cua durant hores per intentar obtenir les seves acreditacions. Membres d'ONG i d'altres institucions de la societat civil, representants de delegacions, investigadors, directius d'empreses i periodistes de diversos països van aguantar fins a vuit hores a la intempèrie per poder recollir la seva acreditació. El caos va obligar la delegació de la Generalitat a abandonar la cimera. Després de fins a set hores de cua sota el fred, la delegació del Govern que encapçalaven el vicepresident, Josep-Lluís Carod-Rovira, i el conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, va desistir i va haver de traslladar-se a un hotel. Com que el Govern espanyol no ha acreditat tots els membres de la delegació catalana, la Generalitat es va haver de registrar com a ONG i fer cua amb els activistes. Molts dels sol·licitants van abandonar abans d'accedir al recinte davant la falta d'informació.