BARCELONA | M. PALLARÈS
Per tal de reconèixer el talent dels cantautors i músics en la seva aproximació a la poesia catalana, es van crear l'any passat els premis Martí i Pol de poesia musicada en català. I en la seva segona edició, la premiada ha estat la cantant de Palafrugell Sílvia Pérez - Cruz, líder de Las Migas i actriu a El jardí dels cinc arbres, adaptació d'Espriu per a l'escenari a càrrec de Joan Oller que va estrenar el passat Temporada Alta.
Serà la setmana vinent quan es presenti el llibre CD Terra i Cultura, a la sala Horiginal de Barcelona, en un acte presentat per Lluís Llach. I és que el cantant de Verges forma part del jurat d'aquest premi, i el patrocina a través dels seus cellers Vall Llach de Porrera.
Un CD ple d'artistes de renom
El premi està dotat amb 5.000 euros i una obra de l'escultor Josep Bofill, i s'atorga a la millor poesia musicada en català. La presentació comptarà amb les actuacions de la guanyadora d'enguany, Sílvia Pérez Cruz, i de Clara Andrés, premiada a la primera edició. També hi participaran els finalistes de les dues edicions, el figuerenc Joanjo Bosk i Ismael Inarejos. També s'hi ha convidat la resta dels artistes inclosos en el CD, entre els quals hi destaquen Maria del Mar Bonet, Josep Tero, Bikimel, Marina Rossell, Oliva Trencada i Òscar Briz.
La selecció s'ha realitzat entre les prop de cinc-centes musicacions de poemes en català publicades de l'11 de setembre de 2008 a l'11 de setembre de 2009. Al jurat hi ha, a banda del mateix Llach, el periodista i expresident de l'ACIC Lluís Marrasé, l'escriptor Emili Teixidor, el periodista Lluís Gendrau (que és a més director editorial del Grup Enderrock), i el director de la SGAE a la zona mediterrània, Ramon Muntaner.
El llibre CD s'enviarà als centres de secundària, com a eina educativa i lúdica i forma part d'un projecte global per promocionar la música i poesia a les escoles.
Aquest acte és el preàmbul a la 15a edició del Festival BarnaSants, que s'inaugurarà a l'endemà amb l'actuació de Cesk Freixas a L'Auditori de Barcelona. Val a dir que molts dels artistes seleccionats al disc participen en aquest festival.
L'acte comptarà amb la presència dels editors del CD-Llibre, Enderrock i Cossetània Edicions i del director de Barnasants, així com de representants de la Fundació Miquel Martí i Pol, del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i de la Institució de les Lletres Catalanes.