PALMA | LOURDES DURÁN
El jutge ha donat la raó a Camilo Cela Conde. Marina Castaño i la Fundació del Nobel a Iria Flavia han estat condemnats a pagar 5.212.403 euros al fill de Camilo Cela Trulock. La sentència, donada a conèixer pel bufet Capellà, Pomar & Martos, lletrats defensors del fill del Nobel, es pronuncia a favor de la demanda interposada per Cela Conde el desembre de 2006, en la qual demanava el reconeixement a cobrar la legítima.
La sentència esquitxa de ple la Fundació Cela a Iria Flavia, presidida per la vídua de l'escriptor, Marina Castaño, ja que el jutge entén que han de tornar al fill de l'escriptor gairebé quatre milions d'euros -3.786.565 euros-. El jutge declara que la donació efectuada per Cela Trulock a la Fundació "és inoficiosa", ja que excedeix de la quota disponible. Per això, ha de ser reduïda a 1.180.363 euros. La decisió apunta que els béns a reintegrar seran designats per un pèrit, mentre s'esperi l'execució de la sentència del jutjat de primera instància de Madrid. La resolució no és ferma i podrà ser apel·lada per la vídua del Nobel en un termini de cinc dies.
Així ho va apuntar l'advocat defensor de Cela Conde, Miquel Capellà, qui va reconèixer que la mesura "buscarà eternitzar el procés". Davant d'això, el bufet demanaria l'execució provisional de la sentència. Si el jutge accedeix, s'executaria i el plet conclouria, encara que els demandats podrien apel·lar al Tribunal Suprem.
El jutge Juan José Escalonilla Morales entén que Marina Castaño i Cela van crear un entramat legal d'empreses "pantalla" per burlar el pagament de la legítima en concepte de drets d'autor, l'import de la qual puja a 3.931.070 euros. En concret, es tracta de dues societats limitades, Palabras y Papeles -de la qual era titular el Nobel mitjançant escriptura datada el desembre de 1996- i Letra y Tinta, formalitzada el juliol de 1997. El plet entre Cela Conde i Castaño es remunta a escassos dies de la mort de l'escriptor.