CARLES RIBAS
Si alguna cosa van deixar clara la segona i tercera entregues de la saga dedicada a l´amnèsic agent secret Jason Bourne és que Paul Greengrass ha revolucionat el cinema d´acció com cap altre realitzador ho ha sabut fer des de la dècada dels 70; de fet, el seu estil és hereu d´aquella dècada en el sentit més físic de la paraula. Dues seqüències, la persecució de cotxes de Moscou a «El mito de Bourne» i l´atemptat a l´estació londinenca de Waterloo a «El ultimàtum de Bourne», en són uns clars exemples.
El seu nou treball, Green Zone: Distrito Protegido, és igualment prometedor: basat en l´article Imperial Life in the Esmerald City, de Rajiv Chandrasekaran, el film vol ser una denúncia de determinats intervencionismes nord-americans a l´estranger, però també es presenta com un nou i apassionant exercici de tensió i suspens que, a més, conté l´al·licient de retrobar Greengrass amb Matt Damon. La seva complicitat és absoluta, dins i fora de la pantalla: de fet, Damon va anunciar immediatament que no pensava repetir en la pell de Bourne després que Greengrass partís peres amb els productors de la saga.
Green Zone: Distrito Protegido s´ambienta a Iraq, en plena operació militar per les trobar les armes de destrucció massiva de Bush. Dos agents de la CIA, seguits de prop per un corresponsal de guerra, s´encarreguen de supervisar les investigacions sobre el terreny, cada cop més complicades arran de l´hostilitat dels nadius. Quan un dels agents sobre el terreny, Roy Miller, s´adona que l´operatiu és un contrasentit perquè les armes en qüestió no existeixen, ho denuncia als seus superiors directes, però aquests no estan disposats a confessar-ho públicament. Per tant, converteixen Miller en un objectiu més dels seus atacs. Sol i desemparat en territori enemic, el protagonista haurà de fugir a contrarellotge dels trets nord-americans mentre busca proves perquè la premsa les divulgui. La veritat és que el tràiler de la pel·lícula apunta a una versió bèl·lica de les gestes de Bourne, amb persecucions càmera en mà, accions paral·leles de muntatge virtuós i un realisme escènic extraordinari. I la música és del mateix compositor de la trilogia, l´excel·lent John Powell. Pel que fa al repartiment, es completa amb noms tan solvents com els de Jason Isaacs, Greg Kinnear, Brendan Gleeson, Khalid Abdalla, Rajiv Chandrasekaran, Michael O'Neill i Amy Ryan.