Una petita empresa de Sabadell ha aconseguit que el Tribunal de Primera Instància de la Comunitat Europea reconegui la seva paternitat sobre els tazos -peces de joc infantil- que la multinacional Pepsi regalava en les bosses d'aperitius que comercialitzava. En la seva sentència, el tribunal europeu, amb seu a Luxemburg, posa fi a un llarg litigi legal per la paternitat dels tazos, en concloure que els discos infantils que Pepsi regalava com a objecte promocional són una còpia d'un disseny creat per l'empresa Grup Promer Mongraphic S.A. de Sabadell.

Aquesta petita empresa va presentar l'any 2003 el seu disseny de tazos a un concurs que la multinacional Pepsi havia convocat amb la finalitat d'adjudicar la contractació d'articles promocionals per a productes de consum del grup, entre ells bosses d'aperitius.

La firma de Sabadell no va guanyar el concurs d'adjudicació, però poc després la multinacional va patentar a nom seu el disseny dels infantils tazos, cosa que va motivar que Promer MonGraphic portés el cas a la Cambra d'Apel·lació de l'Oficina Europea d'Harmonització del Mercat Interior (OAMI), amb seu a Alacant.

Aquest tribunal va donar la raó a Pepsi, en considerar que els dissenys dels tazos de les dues empreses que es disputaven la seva paternitat eren diferents i, per tant, els dos productes eren compatibles al mercat.

El Tribunal de Primera Instància de la Comunitat Europea, però, ha considerat ara que les diferències entre els dos productes -el de Pepsi és més corbat que el disseny original- "són insuficients per produir una impressió global diferent" als usuaris. Per tant, ha decretat que els tazos comercialitzats per Pepsi en diversos països del món són un plagi del disseny de l'empresa de Sabadell, defensada als tribunals pel bufet Cercle Legal i la lletrada Ruth Almaraz i que va patentar la seva creació amb prou feines quinze dies abans que la multinacional, cosa que ara li dóna drets sobre el producte.

Possible indemnització

La sentència del Tribunal de Primera Instància, que és apel·lable davant el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Europea, obre la porta al fet que Promer Mongraphic S.A., vinculada a una companyia amb seu a Israel, pugui reclamar per la via civil la indemnització que li correspongui per l'ús indegut del seu disseny infantil per part de Pepsi.

De fet, Promer Mongraphic S.A. tenia interposada a Barcelona una demanda civil contra la multinacional, que estava paralitzada a l'espera de la sentència del Tribunal de la Comunitat Europea i ara podria reprendre's amb el vent favorable per l'empresa catalana.