La Sindicatura de Comptes ha detectat que la contractació administrativa de la Universitat de Girona (UdG) entre 2004 i 2007 "no s'ajusta totalment a la legalitat vigent".

Els informes de fiscalització detallen que hi ha expedients tramitats per via d'urgència que, segons l'opinió de la Sindicatura, haurien d'haver estat tramitats per via ordinària i s'han observat "incidències" en els criteris de valoració. Les mateixes irregularitats s'han detectat a la Universitat Pompeu Fabra.

En el cas de la UdG també s'ha informat sobre la "manca de transparència" per no especificar les formes de valoració en els plecs de clàusules i en el de la UPF s'han apuntat els retards en l'acabament d'obres.

Revisats 89 expedients

L'informe de fiscalització de la UdG revisa 89 expedients amb un import total de licitació de 47,76 milions d'euros. Pel que fa a la contractació d'obres, la Sindicatura ha detectat que quatre expedients es van tramitar per via d'urgència quan s'hauria d'haver fet per via ordinària.

La normativa estableix que per ser d'urgència ha d'existir un esdeveniment imprevist, una imperiosa urgència incompatible amb els terminis establerts i una relació de causalitat entre ambdues situacions.

La Sindicatura va informar ahir que en un dels casos es tracta d'un procediment de concurs que va quedar desert i en un altre cas es va fer per un endarreriment en l'entrega del projecte. Per això, considera que no es compleixen els requisits per fer una tramitació d'urgència.

També assenyala que en dotze expedients la classificació exigida a les empreses és inferior a la que corresponia pel tipus d'actuació i apunta la "manca de transparència" pel fet que, excepte per a les ofertes econòmiques, no s'estableixen les formes de valoració en els plecs de clàusules.

Sobre el termini d'execució d'obres, ha detectat que cap expedient té el comunicat del contractista de la finalització de l'obra i en deu es van produir endarreriments "significatius" en l'acabament de les obres.

També ha observat un cas en què onze mesos després de l'acabament d'una obra, la UdG va iniciar un expedient de modificació del contracte inicial i les obres corresponents a la modificació es van realitzar abans que es tramités l'expedient.

Quant a contractes de consultoria i assistència, la Sindicatura ha vist que es van fer pròrrogues d'un contracte de l'any 2001 que només es podia haver prorrogat fins al 30 de juny de 2002, mentre que en un altre cas la prestació del servei va començar abans de la signatura del contracte, fet que incompleix la normativa vigent.

En el cas de contractes de subministraments i de serveis s'ha detectat, entre altres coses, expedients dels quals no es va publicar l'anunci de la licitació ni al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) ni en el Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE) quan corresponia fer-ho.

En el cas de la UPF, la Sindicatura ha revisat 138 expedients amb un import total de licitació de 73,52 milions d'euros en els exercicis 2004, 2005, 2006 i 2007. Moltes de les observacions són similars a les fetes a la UdG, segons els informes de la sindicatura.