Tres destacats films del cinema català de principis del segle XX estrenaran banda sonora original gràcies a les últimes tècniques de composició. Després de mesos de feina, músics de la Universitat de Nova York (NYU) han enllestit una partitura a mida.

El treball, l'ha dirigit la prestigiosa musicòloga nord-americana Gillian Anderson, especialitzada a reconstruir i musicar cine mut. Les pel·lícules formen part del catàleg de la Filmoteca de Catalunya i són molt valuoses. Especialment L'hotel elèctric (1908), del cineasta aragonès Segundo de Chomón.

La segona i la tercera pel·lícula tenen imatges antigues de la Costa Brava. Es tracta de Gent i paisatge de Catalunya (1926), un documental de Josep Gaspar que retrata la societat barcelonina i catalana dels anys vint, i Platja i Costa Brava (1934), d'Isidro Socías, un documental sobre l'incipient turisme costaner català dels anys 30.

Les sales de cinema de principis del segle XX tenien un piano i alguna orquestra per acompanyar les imatges mudes que s'hi projectaven. Eren els inicis del setè art. Les composicions no eren originals, i a més de posar ènfasi al cel·luloide servien per esmorteir el so de les bobines de les cintes. La banda sonora no naixeria fins més endavant.

Des de fa anys, la Filmoteca de Catalunya s'encarrega de recopilar, catalogar i restaurar el patrimoni fílmic nacional. Tres d'aquestes obres dels orígens del cine català lluïran ara més que mai gràcies a la pista sonora composada expressament per un equip de joves músics del programa de composició per a pel·lícules i multimèdia de la Universitat de Nova York, dirigit per Ronald Sadoff.

Entre l'equip de compositors, tots ells estudiants del centre, hi ha el català Sergi Casanelles, que ha estat l'encarregat de documentar els seus companys sobre el context històric del país. La resta de l'equip el formen Elias Constantopedos, Shruti Kumar, Dosia McKay, Mira Eom i Inyoung Park, coordinats per Gillian Anderson.

Tots ells guarden el resultat en secret i no l'exhibiran fins dissabte, en directe en el Filmfest DC, el festival internacional de cinema de Washington. Per una qüestió de drets d'autor, la Universitat de Nova York tampoc deixa reproduir cap enregistrament dels assajos.

Anderson avança que el treball és molt complet i que els estudiants han aconseguit una autèntica sincronització amb les imatges, que ajuden a reforçar els moviments dels personatges. "L'important és captar el ritme, el tempo de l'escena, els moviments, i començar a composar sense tenir cap tonada preestablerta", explica l'experta musicòloga.

L'hotel elèctric és un dels primers films d'animació de la història del cinema i, segons alguns experts, el primer en fer servir l'animació fotograma a fotograma, gràcies a la tècnica del pas de manovella.

La tasca més difícil ha estat musicar Gent i paisatge de Catalunya, film d'aproximadament una hora de durada.