Draquila, la Itàlia que tremola es va rebre amb enorme expectació al Festival de Canes, després que el govern de Sílvio Berlusconi decidís boicotejar el certamen, en protesta per la selecció del que ha qualificat com a "film de propaganda".

Sabina Guzzanti, la seva autora, hi denuncia l'entramat de negocis que l'entorn del primer ministre italià han fet amb la construcció de nous habitatges per a damnificats del terràtremol de l'Aquila, l'abril de l'any passat, i amb totes les desgràcies que hi ha hagut a Itàlia els darrers anys.

Segons Guzzanti, Berlusconi ha convertit Protecció Civil en l'organisme dotat de plens poders per poder saltar-se lleis i plans urbanístics, en cas d'emergència i quan els convé, encara que no hi hagi cap "urgència".

Seguint l'estil del nord-americà Michael Moore, aquesta antiga presentadora satírica -acomiadada de la RAI el 2003 per ser crítica amb el poder-, ataca frontalment la manipulació informativa del règim de Berlusconi, capaç d'aparèixer com el gran benefactor dels damnificats, quan ni els ha restaurat les cases antigues, ni tan sols ha donat habitatge a tothom.

La competició de Canes 2010, per la seva banda, ha començat amb dos films menors. L'actor francès Mathieu Amalric hi ha presentat Tournée (Gira), el seu nou treball com a director. Ell mateix hi encarna el productor d'un nou espectacle de varietats, New burlesque, que el duu per carreteres i ciutats de França amb una colla de strippers americanes.

Home d'èxit que engegà a prendre vent família, amics, col·legues i carrera, busca una redempció impossible aferrant-se desesperadament a la vitalitat d'aquestes dones, que són tot carn i energia dalt de l'escenari.

No pas millor resulta Chongqing Blues, del xinès Wang Xiaoshuai, que narra el retorn d'un pare divorciat a la ciutat on ha mort, a trets de la policia, el seu fill de vint-i-cinc anys, a qui feia quinze anys que no veia.

El català Lluís Miñarro és un dels productors que han fet possible L'estrany cas d'Angèlica, la nova pel·lícula del veteraníssim Manoel de Oliveira que ha inaugurat la secció Un Certain Regard.

El mateix dia que el cineasta de Singapur, format a l'ESCAC de Barcelona, Boo Junfeng va presentar a la Setmana de la Crítica Sandcastle, el relat iniciàtic d'un noi.