Enmig d'extradordinàries mesures de seguretat, s'ha projectat a Canes 2010 Hors-la-loi, el film del francoargelià Rachid Bouchareb que ha desfermat una gran polèmica a França des de fa un mes. Sense ni haver-la vist, l'extrema dreta francesa, excombatents de la guerra d'Algèria i pieds-noirs van fer una crida a boicotejar-la, perquè s'hi evoca la matança de milers de nacionalistes argelins a Sérif, en mans de les forces colonials.

Per calmar els ànims, Bouchareb ha publicat una carta en què apel·la al democràtic debat d'idees i les autoritats han organitzat un homenatge a totes les víctimes d'aquella guerra; però la policia envoltava preventivament el Palau dels Festivals i registrava tothom que entra a les projeccions.

També inspirada en un cas veritable, Route Irish, de Ken Loach, ha decebut en la competició de Canes. Vol denunciar com les empreses privades de seguretat bèl·lica a l'Iraq utilitzen exsoldats britànics com a carn de canó per als seus negocis. Però acaba resultant un simple thriller d'investigació i venjança, sobre la sospitosa mort d'un mercenari en la perillosíssima carretra que va de l'aeroport de Bagdad a la Zona Verda.

Coproduïda pel català Lluís Miarro, L'oncle Boonmee que podia evocar vides anteriors, del tailandès Apichatpong Weerasethakul, ha entusiasmat bona part de la crítica. Pel·lícula diferent, forma part d'un exposició-instal·lació artística.

A partir d'un tènue fil narartiu, sobre un home en estat terminal que se'n va a morir al cor de la jungla, fa aparèixer en pantalla un fantasma o un home involucionat a mico, amb la mateixa llibertat creativa que hi insereix un conte meravellós i bucòlic sobre una princesa vella.