GIRONA | JOAQUIM BOHIGAS I MOLLERA
Diferents veus de l'Església gironina han sortit en defensa dels drets nacionals de Catalunya després de la sentència del Tribunal Constitucional (TC). El bisbe de Girona, Francesc Pardo, subscriu la nota de la darrera reunió de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET) -celebrada fins dimecres a la Seu d'Urgell- i que, bàsicament, raona que, tot i que l'Església no ha d'impulsar "una solució política determinada als problemes que planteja la manera d'organitzar la societat", sí que "ha de col·laborar per tal que els camins que es vagin prenent reconeguin i respectin la dignitat i els drets fonamentals de les persones i dels pobles". El document de referència pels bisbes és Arrels Cristianes de Catalunya (1985). Els següents són exemples d'opinions de gironins, o vinculats amb Girona, difosos en diferents canals i que tenen la mateixa direcció.
En un article d'opinió publicat en l'edició de 25 de juliol de Catalunya Cristiana, el bisbe emèrit de Girona, Carles Soler i Perdigó, cita el Concili Provincial Tarraconense per defensar "l'aplicació de la doctrina del magisteri eclesial", que sol·licita "els drets i els valors culturals de les minories ètniques dins d'un estat, dels pobles i de les nacions o nacionalitats han de ser respectats i, fins i tot, promoguts pels estats, els quals de cap manera no poden, segons dret i justícia, perseguir-los, destruir-los o assumilar-los a una altra cultura majoritària". A més, el bisbe Soler, que insta a preservar la identitat cristiana en la societat catalana, expressa la validesa dels continguts d'Arrels Cristianes de Catalunya en tant que són per "acomplir uns ineludibles deures de justícia social i mantenir la identitat nacional i cultural".
Joan-Enric Vives
L'arquebisbe d'Urgell, Joan-Enric Vives, amb potestat en parròquies situades administrativament a la demarcació de Girona, ha explicitat "preocupació" pel "malestar generalitzat del poble català" després del dictamen del TC sobre l'Estatut. Vives deixar clar que "l'Església promou diàleg i entesa que es fonamentin en el respecte de les diferents identitats i reconeixement dels legítims drets dels homes i pobles, especialment dels més desfavorits o minoria, sempre en comunió amb el magisteri pontifici dels darrers temps".
Fòrum Joan Alsina
Reivindicant Arrels, els capellans gironins centren l'atenció en "la manca de coratge dels nostres bisbes" per conservar el llegat i la urgència de la constitució de la C0nferència Episcopal Catalana.