Amenaçada per l'exèrcit napoleònic, la Girona heroica dels setges de 1808 i 1809 no defensava la corona borbònica espanyola, sinó el propi territori. Aquesta és la idea que va voler expressar l'artista Ramon Martí Alsina, home d'ideari republicà, al colossal quadre El gran dia de Girona, i amb aquesta intenció va convertir el poble gironí, i no cap autoritat, en protagonista de l'escena que reprodueix la fugida dels francesos aquella tarda del 19 de setembre de 1809, quan els gironins van frustrar una violenta ofensiva francesa. De fet, l'artista es va referir sempre en vida a l'obra com Els defensors de Girona.

La ciutat capitularia tres mesos després, comandada per Álvarez de Castro, perdent milers de vides que s'haurien pogut estalviar rendint-se aquell 19 de setembre, com es va recordar ahir en la presentació de l'exposició Ramon Martí Alsina. El gran dia de Girona. Anatomia d'un quadre. La presentació va tenir lloc a la nova seu de la Generalitat a Girona, on les properes setmanes quedarà exhibida la tela de Martí Alsina, cedida amb caràcter permanent pel MNAC.

La restauració de la tela i la seva col·locació té un pressupost de 200.000€, finançat per Caixa Girona, segons un conveni firmat per Arcadi Calzada.

La tela i el marc pesen 700 quilos. Es tracta de més de 50 m2 de pintura a l'oli que, com d'un pacient moribund, ha rebut sutures i ingerts per recuperar la seva vitalitat.

Manel Serra, president de Caixa Girona; Lluïsa Faxedas, comissària de l'exposició; Jordi Martinoy, delegat del Govern de la Generalitat; Josep M. Trullén, director del Museu d'Art, i Mireia Mestre, restauradora, van presentar ahir l'exposició, que a propòsit del trasllat a Girona de la tela, retrà homenatge a l'autor.

Així, la mostra es desenvoluparà a l'auditori Josep Irla de la Generalitat, però també a la Diputació de Girona, on s'exhibeix el quadre Les heroïnes de Girona, del mateix autor. La tercera seu de la mostra serà el Museu d'Art, on es podran apreciar esbossos i quadres preparatoris d'El gran dia de Girona, fins ara pràcticament inèdits. Visites guiades i un vídeo sobre el procés de restauració forment part de les activitats complementàries de la mostra, que deixa un dens catàleg.