L'edifici de la Generalitat a Girona compta des d'aquest dissabte amb una de les obres més destacades de l'art català del segle XIX. Es tracta del quadre 'El gran dia de Girona' de Ramon Martí Alsina, un oli sobre tela que reflecteix una escena bèl·lica a la ciutat de Girona durant la Guerra del Francès. A més, aquest és el quadre català més gran que s'ha pintat mai amb més de cinc metres d'altura i dotze d'amplada. El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, ha destacat el treball que hi ha darrere el quadre. D'altra banda, aquest dissabte també s'ha inaugurat una exposició al Museu d'Art de Girona que mostra dibuixos i pintures relacionats amb la creació de l'obra.

El quadre colossal 'El gran dia de Girona' té nova localització després d'haver estat durant un any al centre de restauració de la Generalitat a Sant Cugat del Vallès. Es tracta del quadre català que té unes dimensions més grans amb més de cinc metres d'altura i dotze d'amplada, i que des d'aquest dissabte ocupa bona part de la paret de l'Auditori Josep Irla de l'edifici de la Generalitat a Girona.

La monumental tela, unes de les obres més destacades de l'art català del segle XIX, reprodueix l'escena final de l'atac del 19 de setembre de 1809, quan la immortal Girona va resistit un violent atac de les tropes franceses. Al centre del quadre s'hi pot observar el general Álvarez de Castro, i al seu voltant els defensors de la ciutat entre cadàvers amb la silueta de les muralles de la ciutat al fons.

70 anys sense ser exposat

'El gran dia de Girona' veu la llum després d'estar 70 anys amagat als magatzems del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). Després d'haver estat restaurat durant un any al centre de restauració de la Generalitat a Sant Cugat del Vallès, finalment el quadre de grans dimensions s'ha instal·lat permanentment a la seu del Govern a Girona.

Però el seu recorregut històric va anar més enllà. En un primer moment, la pintura va passar per mans privades del col•leccionista d'art Joan Font que va reunir més obres del pintor Martí Alsina, tot i això l'artista no la va veure mai exposada. L'any 1929, Font en va fer donació a l'Ajutnament de Barcelona i la tela va estar exposada al Palau de Belles Arts de Barcelona, fins que un bombardeig feixista, durant la Guerra Civil espanyola, li va provocar danys seriosos. A partir de l'any 1939 l'obra es va guardar a un magatzem perquè es va considerar que si no se'n podien agreujar els defectes i malmetre-la encara més.

Setanta anys desprès, doncs, l'obra, que és propietat del MNAC, estarà en exposició permanent a l'Auditori Josep Irla de l'edifici de la Generalitat a Girona, gràcies a un conveni de col·laboració signant entre el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, Caixa de Girona i el MNAC.

El conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, durant l'acte d'inauguració de la nova instal·lació de l'obra, ha destacat 'l'important' treball de restauració que s'amaga darrere el quadre. Tresserras, per la seva banda, ha remarcat la 'constància, la voluntat d'exhaustivitat i la persistència', per part de l'artista Martí Alsina, però també per part les persones que han recuperar l'obra després que el bombardeig la deixés en condicions 'precàries', ha afegit Tresserras.

'Anatomia d'un quadre'

'Anatomia d'un quadre'. Aquest és el títol de l'exposició que des d'aquest dissabte acull el Museu d'Art de Girona i que mostra els dibuixos i pintures relacions amb la creació del quadre colossal. A causa de les grans dimensions del quadre, el pintor Martí Alsina va realitzar un gran nombre de dibuixos i esbossos, que l'exposició reuneix gairebé tots aquests fulls que han pogut ser localitats fins ara. A la morta, també s'hi torben eles esbossos relacionats amb la pintura 'La companyia de Santa Bàrbara' i amb les 'Heroïnes de Girona'.