Prop de 150 professionals de l´educació d´arreu dels Països Catalans i d´altres indrets de l´estat espanyol, assistiran els propers dies 18 i 19 de novembre al VII Simposi sobre llengua, educació i immigració. Convivència intercultural i educació antiracista.

Aquest simposi se celebra bianualment des del 1997 i enguany arriba a la seva setena edició. Organitzat conjuntament pels Institut de Ciències de l´Educació de la Universitat de Girona i de la Universitat de Barcelona., s´ha consolidat com un espai de referència al nostre país per als professionals de l´educació i la intervenció social.

Tindrà lloc a l´Auditori de La Mercè, a Girona, i serà inaugurat el dijous 18 de novembre a les 9,15 h pel Subdirector General de Llengües i Entorn del Departament Educació, Josep Vallcorba, l´Alcaldessa de Girona, Anna Pagans, el Diputat d´Acció Social de la Diputació de Girona, Jaume Sitjà i el vicerector de Planificació i Qualitat de la Universitat de Girona, Martí Casadessús.

En aquesta edició els organitzadors es proposen abordar la qüestió de la convivència intercutural i l´educació antiracista. Així, es presentaran i analitzaran perspectives diverses tant des del punt de vista d´experts reconeguts en aquesta temàtica com mitjançant l´anàlisi de pràctiques quotidianes a les aules. Amb aquestes aportacions s´intentarà donar resposta a les preguntes i incerteses que es poden plantejar a l´hora de posar en pràctica una educació antiracista que, a més de treballar els estereotips i els prejudicis, combati les agressions i els comportaments racistes, faci èmfasi en els aspectes cognitius i qüestioni les bases del racisme d´avui.

Com en les anteriors ocasions es combinarà la presentació d´experiències del nostre entorn amb aproximacions a plantejaments d´altres països d´Europa i Amèrica del Nord.

Els ponents que participaran en aquest Simposi són especialistes de reconegut prestigi internacional. Intervindran, entre d´altres:

Cameron McCarthy, professor del departament d´estudis de polítiques educatives a la Universitat d'Illinois a

Urbana-Champaign (EUA). És autor de nombroses publicacions en revistes com Harvard Educational Review, Oxford Review of Education, The British Journal of the Sociology of Education, entre d´altres.

Walter Actis, sociòleg i membre de l´equip d´investigació independent Colectivo Ioé. Des de 1982, manté una activitat constant d´observació i estudi de les principals transformacions socials ocorregudes a Espanya en les darreres dècades i ha realitzat diverses investigacions promogudes i finançades per institucions públiques i per grups d´iniciativa social, entre elles, nombrosos estudis sobre el fenomen migratori a Espanya.

Stella Dadzie, professora i escriptora britànica. Treballa en programes d'actualització del professorat i és consultora educativa en temes relacionats amb polítiques d'igualtat d'oportunitats. Té més de vint anys d'experiència com a consultora independent especialitzada en la formació sobre raça i igualtat. És ben coneguda en els sectors de l'educació obligatòria i superior, governs locals i serveis de joventut, i té una gran reputació a nivell nacional en el seu camp.

Chema Castiello, professor d´educació secundària, exerceix com a psicopedagog a l´IES Padre Feijoo de Gijón. És autor de la tesi doctoral "Los desafíos de la Educación Intercultural: migraciones y currículum". Ha centrat la seva activitat en la reflexió sobre la resposta educativa davant del fenomen migratori prenent com a referència tant la integració de l'alumnat de nova incorporació com l'alumnat autòcton que ha d'adquirir coneixements i competències per conviure en una societat multicultural. És membre del grup antiracista Eleuterio Quintanilla (www.equintanilla.com)

Jesús Salinas. Mestre d´educació primària i educador social. Assessor i col·laborador d´institucions i dels moviments associatius gitanos de l´estat espanyol. Membre del Consejo Estatal del Pueblo Gitano. Membre fundador de l´Asociación de Enseñantes con Gitanos.

Lluís Vallvé, mestre d´educació visual i plàstica, ha compaginat la docència i la formació. Els seu treball de reflexió li han valgut el reconeixement de diversos premis i guardons els més recents dels quals han estat el primer premi El CAC a l´escola del 2005 i el Premi de Pedagogia Marta Mata 2008 pel treball Ha de ploure cap amunt, reflexions d´un mestre de plàstica. Els darrers anys ha impulsat les emissions escolars des de Ràdio Arc Iris i el programa JUNTS.

Encarna Hidalgo, professora del INS Manuel Carrasco i Formiguera. Ha treballat la Història des d'una perspectiva no androcèntrica i ha participat en diversos projectes d'innovació, entre els que es pot destacar Aprenem a conviure. És coautora de diversos materials didàctics i del llibre Repensar la enseñanza de la geografia y la historia. Una mirada desde el género. Ed. Octaedro.

A més d´aquestes aportacions, es presentaran també en del marc del VII Simposi una quinzena de comunicacions referides a projectes de centres, estudis i experiències pràctiques realitzades a escoles i instituts, universitats i altres institucions vinculades al món educatiu i del treball social.