Nou de cada deu adolescents navega per Internet i set de cada deu telefonen o envien SMS per mòbil des de les seves "habitacions digitals", hàbits que, malgrat la creença popular, no els aïllen socialment sinó que "reforcen els seus vincles" d'amistats i no alteren la comunicació amb els seus progenitors.

Aquesta és una de les conclusions d'un estudi elaborat per l'Institut d'Infància i Món Urbà, amb 3.000 entrevistes a famílies amb fills fetes entre els anys 2006 i 2010, i que va presentar la directora del CIIMU, Carme Gómez.

La feina estudia la "importància inusitada" que han adquirit entre la joventut "els estils de vida en l'era de la informació" i el que anomena "digitalisme", on l'essencial és "l'intercanvi d'informació".

L'estudi, que constata que les noves tecnologies són més usades pels fills de famílies amb nivells educatius i rendes més altes, conclou que nou de cada deu adolescents navega alguna vegada a la setmana per Internet i un 39% ho fa cada dia.

Aproximadament set de cada deu truquen o envien missatges amb el mòbil i el 21% ho fa cada dia, un percentatge semblant als que declaren jugar amb la consola o amb l'ordinador.

Les conclusions de l'estudi asseguren que l'ús de les noves tecnologies "obre noves oportunitats de comunicació i sociabilitat entre les persones", però també reconeix que "existeixen riscos associats, com l'increment de l'esquerda social entre diferents classes".

Comunicació més fluïda

L'informe subratlla que "des d'algunes posicions" s'ha alertat de "possibles riscos d'aïllament" i que "els adolescents tancats a les seves "habitacions digitals" podrien perdre les seves habilitats socials i deixar de comunicar-se i d'interactuar amb l'entorn".

Les dades de l'estudi, no obstant això, suggereixen que "la comunicació intergeneracional entre progenitors i fills no es veu alterada per l'ús d'aquestes tecnologies i que, lluny d'aïllar socialment els nens i adolescents, el seu ús reforça els vincles amb el grup d'iguals".

Els autors de l'estudi defensen que "a més de la intensificació de la comunicació que propicien aquests dispositius, es converteixen en agents de socialització que fan emergir autèntiques comunitats d'aprenentatge". I puntualitzen que "els que fan ús freqüent del mòbil, de la consola, Internet i que escolten música tendeixen a mantenir més contacte i més freqüent amb els amics i amigues".