La 64a edició del festival de Canes arrenca avui amb l'estrena mundial de Mitjanit a París, l'última pel·lícula de Woody Allen. Una edició que compta amb la presència de molts directors habituals del certamen, amb Pedro Almodóvar al capdavant, que hi presenta La piel que habito, el seu retrobament amb Antonio Banderas.

Entre aquests cineastes veterans i premiats anteriorment a Canes, destaquen l'italià Nanni Moretti, amb Habemus Papam, on Michel Piccoli fa d'un Papa electe que no en vol ser, de Papa; els belgues germans Dardenne, amb El noi de la bici, sobre un nen rebel a la recerca del pare que el va abandonar; el finlandès Aki Kaurismäki, que planta cara a l'Europa de la burocràcia, amb Le Havre, i el sempre polèmic autor danès Lars Von Trier, que anuncia la seva apocalítica Malenconia com una bonica història sobre la fi del món.

La pel·lícula més esperada és però The Tree of Life, del nord-americà Terrence Malick. Protagonitzada per Sean Penn, Brad Pitt i Jessica Chastain, de la qual a penes si ha trascendit la sinopsi argumental i algunes imatges, d'acord al misteri i secretisme d'una producció que feia dos anys que s'esperava al Festival.

Johnny Depp i Penélope Cruz, que vindran a Canes a presentar, fora de competició, Pirates del Carib: per marees estranyes, de Rob Marshall, són dues de la llarga llista d'estrelles que enguany desfilaran per la Croisette, com ara Cathérine Deneuve, Kristen Dunst, Tilda Swinton, Faye Dunaway, o el tàndem format per Mel Gibson i Jodie Foster, que hi estrenen El castor, retorn de Foster al darrere la càmera. Sense oblidar el mític Jean-Paul Belmondo, ni el director italià Bernardo Bertolucci, que seran objecte d'homenatge, conjuntament amb l'enyorat Stanley Kubrick, de qui es projecta una còpia restaurada de La naranja mecánica.

Les revolucions en què estan immersos Egipte i Tunísia seran presents al Festival, amb documentals i ficcions d'urgència rodats per cineastes d'aquests països en plena agitació popular. I és que la política sempre ha interessat a un certamen que enguany ha gosat programar La conquesta, un film sobre l'ascens al poder i l'infern matrimonial del president de França, Nicolas Sarkozy.

Però Canes és també el gran mercat del cinema. Durant deu dies, les productores exposen les seves pel·lícules, buscant de vendre-les a distribuïdors d'arreu del món. Pa negre, d'Agustí Villaronga, hi arriba avalada pel gran èxit de públic a casa nostra i pels premis Gaudí i Goya que ha acumulat. Una bona posició per acabar de fer-la encara més rendible i fer que la vegi encara més gent. En aquest mercat, s'hi presenta Passi el que passi, el primer llargmetratge del gironí Robert Bellsolà.

Rodat en català i durant 12 dies, sense cap ajut públic, ja ha estat seleccionada al proper Festival Internacional de Cinema de Moscú, dins de la secció Focus on Spain, TV3 n'ha comprat els drets d'antena i un agent de vendes internacional no tan sols l'ha incorporada al seu catàleg, sinó que ja l'ha venuda a Polònia. Es tracta d'una comedieta sex-o-màntica ambientada a l'Empordà, sobre un guionista que vol escriure un guió molt personal i a raig sobre el cap de setmana que s'enderià a fer l'amor amb la dona quatre vegades, però amb la filla pel mig, els amics, els veïns i una festaÉ la cosa se li complica. Està previst que s'estreni aquest juliol a les nostres pantalles.