El Festival de Canes ha acollit l'estrena en 3D de Piratas del Caribe: en mareas misteriosas, de Rob Marshall, que ben aviat arribarà a les nostres pantalles. Quart film de les aventures del capità Jack Sparrow, compta amb l'habitual protagonisme estelar de Johnny Depp, entregat al seu rol simpàtic de l'amanerat i joganer pirata, que ha de seguir delectant la jovenalla d'arreu.

Per descomptat, al seu costat s'hi troben els inevitables Geoffrey Rush, el venjatiu capità Hector Barbossa, i Kevin R. McNally, com el vell company de fatigues Joshamee Gibbs. Però en aquesta ocasió s'ha afegit a la funció Penélope Cruz, en el rol de l'enigmàtica Angélica, antic amor de Sparrow que ara l'embarca al vaixell del temible Barba Negra, delerosa de descobrir la mítica font de l'eterna joventut.

Tot l'humor i les espectaculars escenes d'acció carcaterístiques de la saga les posa en solfa el director de films musicals com Chicago i Nine, Rob Marshall, que ha construït coreogràficament les vigoroses seqüenciès de persecucions i combats, amb el suport de l'emfàtica banda sonora que signa Hans Zimmer.

Tota una festa de l'entreteniment que poc té a veure amb el cinema d'autor hegemònic a Canes; però que garanteix la presència al festival de rostres famosos, com Penélope Cruz i Johnny Depp, per al gaudi de milers de cinèfils i curiosos que passen hores a la Croisette, per veure estrelles, si pot ser, de Hollywood.

Encara en clau festiva, aquesta mitjanit s'ha projectat Bollywood, la més gran història d'amor que mai s'hagi explicat, també fora de concurs. Es tracta d'un projecte que va néixer aquí mateix, a Canes, quan una conversa informal entre homes de cinema acabà amb un repte: reunir en un film l'antologia dels millors moments, els més vistosos, els més forts, els que més s'hi balla, d'entre la prolífica producció musical índia. Rakeysh Omprakash Mehra i Jeffrey Zimbalist s'han encarregat de convertir en realitat aquella aposta.

Dues grans interpretacions

A la Competició, l'israelià Joseph Cedar ha delectat amb la comèdia Nota a peu de pàgina (Hearat Shulayim). Amb grandíssims actors (Shlomo Bar-Arba i Lior Ashkenazi), que haurien de figurar indiscutiblement entre els candidats als premis d'interpretació, Cedar ens explica la complicada relació entre dos professors de la universitat hebraica de Jerusalem, que són pare i fill. Dues generacions diferents, dues maneres d'agafar-se la feina: rigorosa, abnegada, sense concessions, en el cas del pare; atenta a la divulgació, pendent de les relacions socials, oberta a concepcions més laxes, en el cas del fill. De manera que ho té bé per a rebre reconeixements i ?guar?dons, el fill; ben al contrari que l'esquerp de son pare.

Darrera el còmic tractament d'aquests personatges i de les situacions que es generen quan el sentiment filial topa amb la inesperada concessió del prestigiós Premi Israel al pare, Cedar deixa en evidència les misèries humanes de l'universitari i, en particular del món intel·lectual jueu, en coherència amb la seva filmografia, que repassa críticament la societat israeliana.