Jodie Foster ha presentat a Canes El castor, pel·lícula que protagonitza amb Mel Gibson i que significa el retorn de l'actriu darrere la càmera des que el 1995 dirigí Home for Holidays. Es tracta d'un encàrrec que Foster s'ha fet seu, atreta pel guió de Kyle Killen i l'oportunitat de tornar a parlar de les relacions familiars.

I és que Gibson hi interpreta el paper d'un empresari de joguines que, deprimit, s'allunya tan del seu entorn que la dona (Foster) el fa fora de casa, per protegir els fills i sort en té, ell, del castor de ?peluix que troba per casualitat. Primer, aquest castor li fa companyia; després, per entretenir-se o perquè està desesperat, li va bé per desfogar-se del que no pot dir a ningú més.

Kaurismäki emociona

A la Competició, Le Havre del finès Aki Kaurismäki va ser aclamada pel públic i la premsa internacional. Amb el seu estil sobri habitual, Kaurismäki situa els seus personatges marginals a la ciutat portuària de Le Havre, on viu un exescriptor d'èxit i conegut bohemi, que s'ha exilat voluntàriament de la fama parisenca per estar amb gent senzilla.

Quan ingressa en una clínica la seva dona malalta de càncer, es fa càrrec d'un nen africà immigrant clandestí, per evitar que la policia el retorni al seu país, i l'ajuden tota la gent del barri. El món d'aquests personatges és tot un univers a part, en què el valor dels diners gairebé queda substituït pel bon veïnatge, l'amistat i la solidaritat; i amb ell, el cineasta signa un esplèndid conte irònic.

Dissortadament, al final de la projecció d'aquest film, va arribar a Canes la notícia de la mort de Domènec Font, catedràtic de Teoria i Història de Cinema a la Universitat Pompeu Fabra, que va commocionar la crítica catalana.

També en la cursa es va veure L'Apollonide. Souvenirs de la maison close, de Bertrand Bonello, la documentada recreació de la vida d'unes prostitutes a finals del XIX.