El Museu Carmen Thyssen de Málaga ofereix en la seva primera exposició temporal, que s'obre al públic avui, una visió gairebé "secreta" de la col·lecció de la baronessa, amb nombroses obres mostrades per primera vegada, a més d'analitzar el diàleg entre l'art espanyol i les avantguardes del segle XX. Artistes internacionals com Matisse, Braque o Monet "serveixen per comptar millor la història de l'art espanyol, que tantes vegades depèn de l'exterior o té paral·lelismes, coincidències o casos com de telepatia", va afirmar ahir en roda de premsa Guillermo Solana, director artístic del Museu Thyssen de Madrid i comissari de l'exposició. Es tractava d'"entreteixir les corrents internacionals del segle XX al costat de les de l'art espanyol", i per a això, segons Solana, s'han "saquejat" diversos dipòsits de la col·lecció de Carmen Thyssen i s'ha comptat amb altres firmes com les de Picasso, Gris, Miró o Tàpies. Més d'un terç de les seixanta peces que s'exposen procedeixen del Museu Thyssen de Madrid i moltes altres delMuseu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), com a testimoni que, "entre 1880 i 1920, la millor pintura espanyola es va fer a Catalunya", amb noms com Casas, Rusiñol, Nonell, Anglada i Camarasa, Mir o Suñer. Les peces sintetitzen l'esperit de cada moment del modernisme, des del més naturalista i realista de Casas i Rusiñol, fins arribar a la dimensió tràgica i social de Nonell. La baronessa té projectat a Sant Feliu de Guíxols un museu semblant al de Màlaga.