La pel·lícula documental El darrer mestre d'aixa, que s'estrena avui a Blanes, s'acosta a l'ofici ?gairebé desconegut dels artesans que fa 3.000 van començar a construir vaixells de fusta dedicats a la pesca i la navegació al litorial gironí.

La idea del film dirigit pel realitzador Raúl Busquets i el periodista Manel Rodríguez va sorgir fa dos anys, gràcies a una mostra de fotografies de l'Arxiu Municipal de Blanes titulada Mestres d'aixa i calafats, l'ofici de fer barques a la Costa Brava, que recuperava la llarga tradició de la construcció naval de la costa selvatana, que va arribar a acollir fins a quatre drassanes diferents.

Segons explica un dels directors del documental, Manel Rodrí?guez, la construcció de vaixells de fusta a la costa de Girona remunta a l'època grega, i aquesta activitat es va convertir en un dels fonaments de l'economia de la zona, fins arribar a la situació actual, en què l'ofici està pròxim a la desaparició.

Així, els responsables de la pel·lícula -un equip format només per blanencs, "de naixement i d'adopció", puntalitza Domínguez, un barceloní que viu a Blanes des de fa una dècada- han treballat durant dos anys en aquest projecte que vol ser una "panoràmica" de l'ofici, partint des dels anys 30 fins a l'actualitat.

El documental parteix de la figura d'un dels darrers mestres d'aixa de Blanes, Fèlix Gibernau, l'últim representant de la nissaga d'artesans de la drassana coneguda com Ca l'Esteveta.

Gibernau es converteix en fil conductor d'una pel·lícula de 27 minuts en què es repassa la història d'aquest ofici tradicional, amb alguns dels personatges més emblemàtics del sud de la Costa Brava, així com les tècniques, les eines i les experiències transmeses de generació en generació dins les famílies de constructors navals dels municipis.

Per això, explica Manel Domínguez, més que partir d'un guió preestablert, els dos directors han anat recollint imatges i testimonis, i posteriorment "han ordenat les imatges com si fos un trencaclosques, per veure què en sortia".

A més del testimoni de l'últim mestre d'aixa de Blanes, el film compta amb la col·laboració d'experts del Museu Marítim de Barcelona i del Museu de la Pesca de Palamós.

També s'hi poden veure imatges documentals que retraten escenes quotidianes a les drassanes i que abasten des de la dècada dels anys 20 del segle passat fins a l'actualitat.

El fons fotogràfic de Blanes

Bona part de les fotografies procedeixen del fons de l'Arxiu Municipal de Blanes, entre les quals hi ha les que els Gibernau havien cedit prèviament per a l'exposició de l'any 2009. "És un intercanvi amb l'arxiu", apunta Domínguez, "ja que el documental també es convertirà en un material d'estudi interessant per ells".

El darrer mestre d'aixa s'estrena aquest vespre al Teatre de Blanes, però la intenció, afirma Domínguez, és fer-lo voltar per diferents festivals de documentals.

De moment, avança el codirector del documental, el Mèdit, el Festival de Cinema Mediterrani de Ciutadella, a Menorca, especialitzat en produccions de temes mariners, ja ha mostrat interès per exhibir la pel·lícula.