Un dels escriptors més aclamats del moment, Michel Houellebecq, flamant guanyador del premi literari més important de França, el Goncourt, entra amb la novel·la premiada, El mapa i el territori, en el debat sobre Ryanair i sobre la legitimitat que una empresa privada com una aerolínia low cost pugui donar i prendre el pa als habitants de tota una regió, convertint-la de la nit al dia en destí turístic o privant-la d'aquesta activitat.

Conegut per la seva mordaç visió de la societat del capitalisme extrem, Houellebecq es refereix en to burlesc a uns mapes de rutes aèries que, en l'exemple que ell dóna, vinculen estretament l'aeroport irlandès de Shannon amb diverses connexions a les Illes Canàries o Girona i Reus, però cap no condueixen a l'Europa continental, ni tant sols a grans capitals mundials com París i Londres, produint una estranya deformació de la realitat en aproximar punts llunyans i exòtics, mentre allunyen la centralitat geogràficament més pròxima i culturalment més pròpia.

Narrador controvertit, l'autor de Les partícules elementals (1994) o Plataforma (2001) es refereix ara a La carte et le territorire a Espanya com un país on "expropien els apartaments sense indemnització, degut a una llei de protecció del litoral amb efecte retroactiu, una història de bojos", diu, i cita l'aeroport de Girona quan treu a la llum les contradiccions de les rutes de l'aeroport de Shannon: "No tocaven cap capital d'Europa occidental, excepte París i Londres, operats respectivament per Air France i British Airways. No hi havia, en canvi, menys de sis línies amb destí a Espanya i les illes Canàries: Alacant, Girona, Fuerteventura, Màlaga, Reus i Tenerife. Tots aquests vols els feia Ryanair".

La novel·la, publicada l'any passat a França, es distribuirà en l'edició espanyola (Anagrama) i la catalana (Empúries) a finals d'agost o principis de setembre.

Ara mateix, Ryanair no vola entre Girona i Shannon, i algunes de les rutes al·ludides alllibre han canviat. No deixa de ser oportuna la reflexió de l'enfant terrible Houellebecq en plena polèmica sobre la fugida de Ryanair de Girona cap a Barcelona i la pèrdua d'oportunitats que per a taxistes, restaurants i hotelers ha representat una caiguda de passatgers que a l'aeroport de Vilobí d'Onyar es calcula superior al 40% respecte de l'any passat, i la davallada tot just acaba de començar després del recent anunci de supressió de 21 rutes.

L'escriptor afirma: "Així, el liberalisme modificava la geografia del món en funció de les expectatives de la clientela, ja es desplacés per fer turisme o bé per guanyar-se la vida. (...) Els dos aeroports escollits a França per Ryanair eren Beauvais i Carcassonne. Eren dos destins particularment turístics? O es tornaven turístics pel simple fet que Ryanair els havia escollit?", es pregunta.

Visió sarcàstica d'un mateix

El poeta, novel·lista i assagista Houellebecq és autor d'irreverents declaracions contra el Maig del 68 o contra l'islam: "És la religió més idiota del món", va dir el 2001. En aquesta seva nova -la cinquena- novel·la, on es presenta a si mateix com un depressiu addicte a l'embotit i amb tendència a abandonar-se, i descriu el seu atroç assassinat a mans d'un metge obsessionat per posseir el retrat que de l'escriptor va pintar un cotitzat artista. El llibre ha venut centenars de milers d'exemplars. No deixa de ser ficció, però la ficció, des de l'antiguitat clàssica, està estretament vinculada a la realitat.