L'empresa fabricant de les polseres Power Balance es troba vorejant la bancarrota arran d'una demanda civil presentada per diversos clients dels Estats Units. El desenllaç d'aquest procés imposa a la companyia assumir el pagament d'indemnitzacions per import de 57 milions de dòlars (42,5 milions d'euros) per publicitat enganyosa, segons que ha informat el portal TMZ.

"Fonts amb coneixement directe de la situació han indicat que la companyia ha assolit un acord valorat en 57 milions de dòlars per compensar aquells clients enganyats", indica el portal. La mateixa pàgina va informar que el fabricant de la polsera "es declararà en bancarrota" perquè no podria fer front a aquest desemborsament, però l'empresa va desmentir-ho a Twitter.

Diversos clients van presentar el passat mes de gener una demanda civil als Estats Units, en una cort federal de Santa Ana, a Los Angeles. Aquests al·legaven haver estat embaucats per les presumptes propietats beneficioses per a la salut i el rendiment físic de les polseres Power Balance, una cosa de la qual finalment ni la mateixa empresa mai va proporcionar evidències contrastables.

Així va ser com el desembre de l'any passat, els germans fundadors de l'empresa, Josh i Troy Rodarmel, es van veure forçats a admetre que "l'equilibri, la força i la flexibilitat" atribuïts al producte no tenien base científica: "Admetem que no hi ha proves científiques creïbles, i per tant hem concorregut en conducta enganyosa en contra de la secció 52 de la Llei de Pràctiques Comercials de 1974". Ja en aquell moment, van disculpar-se davant de tothom qui se sentís "enganyat per les seves promocions", oferint-los un "reemborsament complet".

La polsera és una banda de silicona o neoprè amb un holograma, que es venia als Estats Units a uns 30 dòlars (uns 22 euros), amb la promesa que equilibrava l'energia natural del cos. El procés va iniciar-se quan aquests consumidors van argumentar que aquestes polseres no tenien més propietats que les d'un simple tros de goma.

La notícia es va convertir ahir en una de les més comentades a través de les xarxes socials, obrint un debat sobre la responsabilitat del mateix consumidor a l'hora de confiar en productes d'una fiabilitat tan poc comprobable.

Denúncies a Espanya

Al nostre país les polseres Power Balance també han rebut denúncies; va ser el novembre de 2010 quan la Junta d'Andalusia els va imposar el pagament d'una multa de 15.000, també sota el concepte de publicitat enganyosa. Aquesta denúncia la va imposar l'Associació de Consumidors Facua, que va qualificar la sanció de "ridícula", en tant que l'empresa havia venut més de 300.000 polseres a Espanya, a un preu variable entre els 35 i els 42 euros. Tan sols un mes després, a Itàlia, l'Autoritat Garantidora de la Competència i el Mercat els va imposar una multa de 350.000 euros, 23 cops més, pel mateix motiu.

L'Institut Nacional del Consum, alertat per diverses associacions de consumidors, va enviar a principis de 2010 una directiva a les comunitats autònomes, que són les que tenen competència per prohibir la venda d'un producte, alertant que les polseres hologràfiques incorrien en publicitat enganyosa.