La restauració del Tapís de la Creació, una de les joies del romànic català datat del segle XI, s'està fent amb molta "cura" i precisió, segons paraules del Bisbe de Girona, Francesc Pardo, que ha elogiat la feina dels tècnics del Centre de Restauració de Béns Mobles del Departament de Cultura a Valldoreix. Els treballs han permès posar al descobert els colors originals del brodat de la part de darrere de la peça, que durant tots aquests anys ha estat tapada per una arpillera de sac que ha evitat el desgast de la llum. El bisbe no ha donat detalls de com es tornarà a exposar al públic, tot dient que és una decisió dels tècnics, però sí que ha dit que el procés s'allargarà més del previst. "S'hi està fent un gran treball amb les tècniques més actuals", ha assenyalat el bisbe, que ha explicat durant una trobada amb mitjans que ha tingut l'oportunitat de visitar el centre de restauració de Valldoreix per seguir de prop el procés que s'està duent a terme des del mes de novembre passat. Cal recordar que el Bisbat de Girona s'havia oposat inicialment al trasllat perquè preferia que la restauració es fes "in situ", a la Catedral de Girona, però finalment es va arribar a un acord amb la Generalitat després de pactar les condicions de conservació i seguretat durant el seu trasllat.

Tal com ja es desprenia dels estudis duts a terme prèviament seguint tècniques no destructives per la delicada peça, els tècnics s'han trobat amb molta pols acumulada durant tots aquests anys que ara s'haurà de treure amb molta cura i treballant centímetre a centímetre. Això farà que s'endarrereixi el calendari previst que apuntava el mes de març com a data de finalització, si bé no s'ha especificat quants de mesos caldran de més.

Els colors originals "més vius"

Una de les millors sorpreses ha estat la descoberta dels colors "més originals" que fins ara s'han pogut apreciar del tapís i que es correspon a la part de darrere de la peça, fins ara tapada i protegida pel que s'anomena arpillera, feta amb material de saca. Segons ha explicat el bisbe, el fet que hagi tapat durant tots aquest anys aquesta part, ha permès que la llum ultraviolada no hagi malmès ni canviat els colors originals, com sí ha passat a la part exposada, i per tant les tonalitats són "més vives". Al mateix temps, els tècnics s'han trobat amb totes les restauracions i pedaços que s'han anat fent al llarg de la seva història. Es calcula que l'obra ha estat restaurada en quatre ocasions des el 1878 fins al 1975. Aquesta, per tant, és la cinquena.

Preguntat per si els visitants podran apreciar aquesta part del tapís on es conserven els colors originals, el bisbe ha contestat que no, que es retirarà l'arpillera i s'optarà per un altre sistema, tot i que encara està per decidir. "Els tècnics decidiran quina és la millor manera de tornar-lo a l'exposició pública", ha assenyalat.

Les mancances que tenia la peça exposada

Un estudi fet l'any 2005 per les especialistes Carme Morata i Mari Luz Masdeu indicava que l'obra necessitava una restauració en profunditat per millorar la seva conservació. Després de realitzar estudis físics amb tècniques no destructives tant del tapís com de l'espai i les condicions climàtiques de la ubicació de l'obra, els tècnics del Centre de Restauració i les dues especialistes van concloure que la situació actual del tapís no reunia les condicions d'estabilitat necessàries per mantenir la seva bona conservació a llarg termini i que calia un seguit d'actuacions per millorar el seu estat de conservació.

Entre les coses a canviar, es va veure que el tancat on es trobava exposat no era hermètic i s'hi filtrava l'aire humit i vapors que malmetien el teixit de l'obra, alhora que el bastidor de fusta que feia de suport tampoc era prou estable.

Els treballs consistiran en aïllar l'espai que ocupa l'obra mitjançant una vitrina hermètica, posar materials que absorveixin la humitat de la sala, enguixar la volta per evitar que la pols del sostre caigui sobre el teixit i instal·lar un nou sistema d'il·luminació amb tecnologia Led enlloc de les llums incandescents actuals. A més, també es substituirà el bastidor de fusta que sosté el tapís per un de nou amb perfils d'alumini i tindrà un sistema de muntatge fàcil per permetre realitzar controls periòdics. El muntatge tindrà rodes i permetrà, en casos d'urgència, poder moure amb rapidesa la peça.

El cost total de la restauració és de 150.000 euros. D'aquests, 136.600 euros es destinaran a la restauració del teixit del tapís i la resta seran per a les obres de millora de l'espai on s'instal·larà el Tapís de la Creació.

Una peça emblemàtica del romànic

El tapís és una de les obres més enigmàtiques del romànic a Catalunya i està datada entre el segle XI i XII. L'obra representa la Gènesis, el calendari i la invenció de la Creu ordenats de forma circular i, a dia d'avui, encara es desconeix la grandària original del tapís, el lloc de producció de l'obra i la seva funció.