"Venècia, ja de per si, és un al·licient per al fotògraf. En època de Carnaval, més que un al·licient, és el somni perfecte del fotògraf". Ho diu el palafrugellenc Lluís Maimí, que amb l'exposició Tra Visconti e Fellini: Personatges de pel·lícula al Cafè Florian ha estat l'escollit per inaugurar la nova Sala Empordà del museu Can Mario de Palafrugell, al complex de la Fundació Vila Casas.

Aquest espai té l'objectiu de promocionar i divulgar l'obra dels creadors empordanesos, i precisament s'ha escollit el treball de Maimí, que va fer la primera exposició fotogràfica en aquesta població l'any 1976, per estrenar-lo.

Maimí explica que amb aquestes fotografies vol mostrar "uns personatges a mig camí entre la bellesa i el romanticisme de Visconti i la extravagància i el surrealisme de Fellini". El lloc on han estat realitzades també és ple d'ecos romàntics: el Caffè Florian de la plaça de San Marco, fundat el 1720 i conegut per ser un dels cafès més cars del món.

Imatges d'una altra època

Les fotografies celebren ara el seu primer any de vida, ja que van ser preses al Carnaval de 2011, i mostren amb tot luxe de detall una aristocràcia en decadència ("il fior fiore de la Venècia selecta", que diu el fotògraf), i que es manté arrelada en una de les tradicions festives més populars d'Europa. Això sí, com explica Maimí, aquest "és diferent dels carnavals d'arreu, és lluny de la disbauxa i la bullanga". Allà, les persones "únicament passegen les seves indumentàries ricament adornades".

Precisament per aquesta languidesa, el fotògraf afirma que aquests personatges i vestimentes remeten a "èpoques decadents", tot i que també apunta que personalment, a ell, Venècia ja li'n sembla molt, "de decadent".

El palafrugellenc explica que en el decurs del Carnaval, grups de persones impecablement disfressades passegen pels espais més emblemàtics de la ciutat, "oferint les més delicades i càlides postures" als incomptables fotògrafs, professionals i aficionats, que assisteixen a l'espectacle visual. Apunta que aquestes sovint són figurants llogats per l'organització, gairebé com a decoració vivent de la ciutat. I precisament, aquesta bellesa decadent també es va voler deixar palesa a la inauguració de la mostra; és per aquest motiu que també allà es van poder veure actors disfressats a l'alçada de l'esdeveniment.

En el cas de les fotografies del Florian, Maimí explica que va tenir l'oportunitat d'entrar al cafè una nit i va tornar-hi l'endemà, tot i que li va ser complicat per l'oposició dels encarregats de seguretat del selecte espai. Això sí, un cop dins apunta que ningú va negar-li la fotografia, tot i que ell no anava disfressat: "A ells no els molesten gens ni mica els paparazzi", explica amb humor.