Aquesta era la voluntat del bisbe de Girona, encara que fos en detriment de la demanda de pròrroga que havia fet el Centre de Béns Mobles de Catalunya, per tenir més temps per treballar en la peça: que el Tapís de la Creació tornés a la ciutat abans de Setmana Santa i se'n pogués gaudir a la Catedral en una de les èpoques de ?l'any en què s'hi reben més visites. I finalment així ha estat, en una tornada envoltada de nocturnitat que ni tan sols el secretisme institucional va poder ocultar, per l'enorme magnitud de tot el que envolta aquesta peça d'art sacre.

Divendres, al voltant de les 11 de la nit, un camió de grans dimensions aparcava davant de la plaça de Sant Fèlix. I custodiant-lo, un fortíssim dispositiu policial conjunt de Mossos d'Esquadra i Policia Local, que es van desplegar entre la mirada dels cada cop més nombrosos curiosos. Del primer vehicle es va extreure una capsa gegantina que es va traslladar a un camió més petit, presumiblement per realitzar l'ascensió des de Sant Fèlix fins a la catedral, on ha de ser ubicada la peça definitivament.

Es compleixen, doncs, els desitjos del bisbat de Girona segons els quals es volia comptar amb la peça per als festejos de Setmana Santa. Val a dir que a principis del mes de febrer, però, les restauradores Carmen Madeu i Luz Morata van apuntar que s'havia demanat una pròrroga. Si bé és cert que el termini de lliurament estava fixat per a mitjan març, des del Centre de Restauració de Valldoreix no es descartava anar més enllà d'aquestes festes per poder comptar amb més temps per treballar en la peça tèxtil, la més important de l'art romànic que es conserva, juntament amb el tapís de Bayeux.

Millores també a la catedral

El secretisme que ha envoltat la tornada del tapís i les enormes mesures de seguretat que ha implicat concorden amb les de tot el procés que s'ha seguit per a la seva restauració, que ha tingut un cost de 150.000 euros i no ha estat ?exempta de polèmica.

Cal recordar que el Capítol de la Catedral es va oposar llargament al trasllat del Tapís al Centre de Restauració de Valldoreix, i pretenia que les actuacions es realitzessin in situ a la catedral. En aquell moment, el bisbe Pardo va apuntar que l'oposició no era "per temor a la restauració, sinó per l'estima i valor" que el capítol catedralici dóna a l'obra. Així doncs, el passat novembre remarcava que no hi havia "cap desconfiança" envers l'equip de restauració, però sí imposaven unes normes molt estrictes per accedir al trasllat.

Finalment, es va acordar que el trasllat a Valldoreix es faria en un camió especialitzat en obres d'art, el mateix que aparcava a la plaça de Sant Fèlix el passat divendres a la nit. En aquests trajectes, l'obra s'ha enrotllat en un cilindre recobert amb material espumós, i s'ha mantingut en suspensió per tal d'evitar possibles fregaments o cops.

Una vegada restaurada l'obra, la qual cosa ha permès descobrir els colors originals de la part del darrere, també millorarà l'espai on s'exposarà des d'ara. Aquest s'aïllarà amb una vitrina hermètica i tindrà una nova il·luminació de llums LED.